Dat Markus Söder voorstelt om de economie een boost te geven door de verkoop van benzine- en dieselwagens te stimuleren, is eigenlijk geen verrassing: hij is minister-president van de Duitse deelstaat Beieren, waar BMW en Audi hun thuishaven hebben en waar de auto-industrie dus economisch zwaar doorweegt. Heel wat Beierse jobs zijn afhankelijk van hoe goed die twee automerken het doen. Toch is het een merkwaardig voorstel in een tijd waar de politiek eerder hamert op een omschakeling naar emissieloze auto's.
Tegoedbon
Volgens Söder zou een stimuleringsmaatregel voor verbrandingsauto's echter geen negatief effect hebben op het milieu, aangezien moderne wagens met een benzine- of dieselmotor nog steeds schoner zijn dan oude auto's. Ook stelt hij een soort tegoedbon voor waarbij kopers van een nieuwe verbrandingsauto binnen drie tot vijf jaar korting krijgen als ze hun auto inruilen voor een EV. Zo kunnen autokopers nog wat "wennen aan het idee van een elektrische wagen" en kan de technologie en laadinfrastructuur intussen evolueren om toegankelijker te zijn voor meer mensen.
Dat de technologie niet kan evolueren als er geen elektrische auto's worden verkocht, lijkt niet te passen binnen de redenering van Söder. Daarnaast gaat de Beierse economie er ook op vooruit als de fabrieken van BMW en Audi elektrische wagens produceren. Dat de steunmaatregel voor verbrandingsauto's er komt, lijkt ons dan ook weinig waarschijnlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!