Een artikel van de Wall Street Journal spreekt over een waarschijnlijk tekort aan nikkelsulfaat, een kristallijne stof die wordt gebruikt in de batterijen van elektrische auto’s. De ontginning ervan is beperkt tot enkele mijnen, vooral in het verre noorden van canada, Rusland, Myanmar en Nieuw-Caledonië. Deze mijnen zijn moeilijk bereikbaar vanuit logistiek oogpunt en nikkelsulfaat maakt maar een klein deel uit van het erts. 70% van het nikkel wordt gebruikt om roestvrijstaal te maken, de overige 30% wordt gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals in legeringen en voor de kathodes van lithium-ionbatterijen. Een van de sleutelelementen van elektrische wagens moet dus concurreren met andere toepassingen. Dat creëert spanningen op de markt, met onstabiele prijzen die overgeleverd zijn aan de wereldwijde productie.
Indonesische ellende
Indonesië heeft onlangs aangegeven dat het de export van zijn nikkel wil stoppen, wat de prijzen doet stijgen, vooral omdat China meer en meer vraagt. Bovendien gaat de Indonesische beslissing zorgen voor een tekort van 144.000 ton nikkel op de 350.000 ton die nodig is op de wereldwijde markt in 2020. Bovendien zou de vraag naar nikkel voor de auto-industrie nog kunnen toenemen met 40% in de komende 5 jaar. Er lijken alternatieven te zijn voor nikkelsulfaat, vooral ontwikkeld door de Chinezen, maar hun effectiviteit wordt soms nog in twijfel getrokken. Tegelijkertijd onderzoeken de mijnen naar nieuwe technologieën om de productie op te krikken, maar voorlopig nog zonder gegarandeerd resultaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!