Trump laat geen twijfel bestaan over zijn sceptische houding tegenover het klimaat. De topman van de Verenigde Staten is van plan om de emissienormen te herzien en te verlagen, zodat het werk voor de fabrikant minder aanzienlijk wordt - en dus ook goedkoper. Maar tegen alle verwachtingen in hebben zeventien constructeurs – waaronder Ford, GM, Toyota, Honda en Volkswagen – een brief naar het Witte Huis gestuurd waarin ze eisen om de normen niet te verzachten.
Tegen Californië
Californië is de eerste staat die betrokken wordt bij die nieuwe normering. Het blijkt dat de meest bevolkte staat in de VS zijn eigen regels heeft en de kwestie daar moeilijker ligt. Nu vragen de fabrikanten zich af of Trump wel zeker is of hij deze stap wil zetten. Behalve FCA (Fiat-Chrysler), die al lang op zoek zijn naar oplossingen om hun achterstand op het gebied van een schoner wagenpark in te halen. De fabrikanten schreven samen een brief die werd gepubliceerd door The New York Times. In dit document dringen ze hem erop aan om een compromis te vinden, omdat de versoepeling van de normen volgens hen de automarkt alleen maar in tweeën zou splijten. Dat zou enkel moeilijkheden opleveren, niet in het minst op het gebied van prijzen en aanbod.
Botsingen?
De fabrikanten vrezen ook dat Trumps act zou kunnen leiden tot een “lange periode van rechtszaken en instabiliteit.” Het valt nog af te wachten hoe Trump zal reageren. Dezelfde brief werd ook verzonden naar de gouverneur van Californië, wiens relatie met Trump het meest gespannen is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!