Faraday Future zet zijn lijnen op in een voormalige Pirelli-fabriek in Californië. Er komt dus geen megafabriek in Las Vegas om zijn gedoodverfde rivaal Tesla met gelijke wapens te kunnen bekampen. De constructeur heeft te lijden onder de financiële problemen van zijn Chinese geldschieter LeEco en moet het daarom bescheidener aanpakken. Dat neemt niet weg dat Faraday Future in 2019 de elektrische SUV FF91 op de markt wil brengen. De keuze voor de meer bescheiden fabriek moet maken dat die deadline wordt gehaald en dat de constructeur op een meer bescheiden manier kan deelnemen aan de race naar de elektrische auto.
10.000 per jaar
Faraday Future huurt de fabriek in Fresno (Californië) via een banklening. Het gebouw is niet meer okselfris want de site werd opgericht in de jaren ’60 door bandenconstructeur Armstrong Rubber. Van 1982 tot 2001 werd ze gebruikt door Pirelli. Mits de nodige aanpassingen zou de fabriek vanaf 2018 zo’n 10.000 auto’s per jaar kunnen bouwen en 1.300 mensen werk kunnen geven. Onlangs konden de 400 ingenieurs, technici en werknemers kennismaken met hun toekomstige werkplek. Bij die gelegenheid stelde de nieuwe CEO Stefan Krause hen gerust, vooral over hun onafhankelijkheid tegenover LeEco en zijn mentor Jia Yueting.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!