De dieselgate-affaire van Volkswagen heeft voor een versnelling gezorgd inzake nieuwe normen voor uitstoottests. De nieuwe normen, RDE (Real Driving Emissions) genaamd, zullen gebaseerd zijn op een meer realistische rijcyclus (reële rijomstandigheden). De RDE-normen zullen vanaf september 2017 van kracht worden voor nieuwe modellen die op de markt gelanceerd worden en vanaf september 2018 voor alle nieuwe auto’s. Zo weten we over de nieuwe normen dat er meer bepaald een marge van 50 procent voorzien wordt tussen de uitstoot van partikels die gemeten wordt in het laboratorium (een niveau dat overigens verstrengd zal worden voor benzinemotoren) en het niveau dat gemeten zal worden bij reële rijomstandigheden.
En wat met NOx?
De lidstaten hebben ook de wijzigingen goedgekeurd aan de toekomstige stikstoftests (NOx) voor dieselmotoren, zodanig dat ze de werkelijkheid beter weergeven, door rekening te houden met een koude start en periodes waarin de partikelfilter regenereert. De ngo Transport & Environment is verheugd over de vooruitgang en heeft verklaard, via ingenieur Florent Grelier, dat “de Europese Commissie zich nu kan concentreren op het opstellen van de normen waarbij voertuigen op de weg getest kunnen worden volgens reële rijomstandigheden. Dat is een essentiële stap om de milieuvriendelijkheid van voertuigen na te gaan en het omzeilen van de laboratoriumregels tegen te gaan, zoals sinds al lang het geval was”. In de komende weken en maanden zullen we nog meer te weten komen over de nieuwe normen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!