Nadat Mahindra en Ford in september vorig jaar een samenwerkingsakkoord hebben getekend, kondigen beide autobouwers nu aan dat ze eerst samen een middelgrote SUV gaan maken. Die zal op een door Mahindra ontwikkeld platform staan en komt op de markt in Indië en andere opkomende markten. Verder gaan de constructeurs motoren uitwisselen en een zuiver elektrische auto ontwikkelen. Maar de nieuwe alliantie gaat eerst de resultaten afwachten van de eerste gezamenlijke SUV voor ze meer compacte modellen gaan bouwen.
Marktaandeel
In de ontwikkelingslanden zit Indië achter op China. Daarom vertegenwoordigt de markt daar een enorm economisch potentieel voor de autosector. De samenwerking zou het voor Ford eenvoudiger moeten maken om door te dringen tot deze markt, die weinig positief staat tegenover buitenlandse producten. Omgekeerd kan Mahindra de kennis van Ford gebruiken om de Westerse markt te veroveren. Het is ongetwijfeld geen toeval dat de eigenaar van SsangYong eind 2017 een fabriek heeft geopend in Detroit.
Het juiste moment?
Ford is niet de eerste Westerse constructeur die naar Mahindra lonkt om een doorbraak op de Indische markt te vergemakkelijken. De Renault-groep heeft eerder al een poging gedaan via zijn dochtermerk Dacia. Ze waren ongetwijfeld nog wat te vroeg, want al in 2010 trokken de Fransen zich weer terug. De markt was nog niet genoeg ontwikkeld en dus niet winstgevend. Zal Ford er vandaag acht jaar later wel in slagen om Indië te veroveren?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!