Parallel met de ontwikkeling van elektrische auto’s en hun batterijen leveren autoconstructeurs ook inspanningen om de laadinfrastructuur te verbeteren die moet vermijden dat je lang moet stilstaan in noodgevallen of wanneer je lange afstanden wil overbruggen. Tesla is met zijn Supercharger-netwerk uiteraard een pionier op dit vlak. Maar ook het Ionity-netwerk, dat wordt ondersteund door BMW, Daimler, Ford, Volkswagen enzovoort in Europa begint stilaan vorm te krijgen. General Motors van zijn kant is in zee gegaan met specialist Delta Electronics voor de ontwikkeling van een extreem snel laadsysteem met de naam XFC (voor Extreme Fast EV Charger). General Motors belooft Delta Electronics tegen 2020 een prototype van een elektrische auto die laadbeurten van 400 kW aankan. Die zou dan op 10 minuten laden genoeg stroom voor 290 kilometer (180 mijl) kunnen recupereren. Maar ook het formaat van het systeem dat zoveel vermogen kan ophoesten moet worden verkleind. Delta Electronics belooft dat zijn XFC half zo groot en vier keer lichter wordt dan vergelijkbare bestaande systemen. Om dat bereiken zet het bedrijf in op zogenaamde “solid state”-transformatoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!