Het SUV-segment groeit al tien jaar lang explosief en het commerciële succes lijkt nog niet afgelopen. Of dat is toch wat sommige analisten denken. Maar Honda geeft hen ongelijk en denkt eerder het omgekeerde, namelijk dat deze groei toch op zijn minst in Europa op zijn grenzen is gebotst.
Symptomatisch
Het idee is des te interessanter of opvallender omdat het van een van de meesters van de SUV’s komt, want Honda’s belangrijkste model is de CR-V, de bestverkochte SUV ter wereld. Toch denkt de constructeur dat het vet van de soep is, zelfs al willen sommige constructeurs nog aan het spel beginnen – en niet van de minste, want ook Aston Martin en Lamborghini maken er werk van. De verkoop- en marketingdirecteur van Honda Europe meent echter dat de krimp binnenkort zal beginnen en verklaarde aan onze collega’s van Autocar: “je kan nog altijd om het even welk voertuig een SUV noemen en het zal verkopen, maar binnenkort zal de SUV-markt verzadigd zijn. Kijk maar naar wat de eenvolumers is overkomen”.
Instorting?
Dat is inderdaad wat in de loop van de jaren 2000 met de eenvolumermarkt is gebeurd: het segment is bliksemsnel ingestort, en wel ten voordele van de SUV’s. Al wil dat nog niet zeggen dat de verkoopcijfers van SUV’s ook zullen wegzakken. Natuurlijk klopt het dat het verzadigingsmoment nadert en het is duidelijk dat het marktaandeel meer versnipperd zal worden. Maar het is vooral afwachten wat er zal gebeuren met de toekomstige uitstootnormen. Want SUV’s zijn doorgaans groter, zwaarder en minder gestroomlijnd, wat toch een paar extra moeilijkheden voor de uitstoot oplevert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!