Na een heel dramatisch lijkende min 33,62% in september, was ook oktober nog een slechte maand met 15,19% minder inschrijvingen dan een jaar geleden. Het gevolg van de overgang naar de WLTP-homologatie (met strengere emissietests) begin september, die had er voor gezorgd dat er tijdens de zomer heeft wat auto’s met nog een NEDC-cijfer vervroegd werden ingeschreven om ze uit de voorraad te verwijderen. Met als logische gevolg dus minder goede cijfers tijdens de volgende maanden.
Tegelijk zijn er in september en oktober ook nogal wat leveringen van (wel al) WLTP-auto’s vertraagd, omdat er echt letterlijk lange wachtrijen voor de deuren van de “nieuwe” en blijkbaar nog te schaarse testcentra stonden. Sommige merken dienden de verkoop van bepaalde modellen zelfs een tijdlang stop te zetten, met gigantische parkings “wachtende” auto’s als gevolg.
Toch weer lichtje groei
Maar goed, voor de eerste tien maanden van 2018 is er wel nog altijd een positief resultaat, met 492.616 ingeschreven auto’s. Wat een groei is met 2,88%. Als de toestand zich de volgende maanden weer zowat helemaal normaliseert, verwacht FEBIAC voor dit jaar dan ook weer een lichte groei. In 2017 waren er 546.558 inschrijvingen, daar gaan we in 2018 dus wellicht weer boven.
Voor de merken in de top 30 hieronder geven we het aantal ingeschreven auto’s en (tussen haakjes) ook telkens het verschil met de tien eerste maanden van 2017.
1. Volkswagen, 47.671 (+9,47%)
2. Renault, 44.816 (+4,05%)
3. Peugeot, 38.276 (+4,30%)
4. BMW, 35.511 (-5,26%)
5. Mercedes, 31.755 (-5,31%)
6. Opel, 30.252 (-8,68%)
7. Audi, 26.473 (-9,50%)
8. Ford, 21.073 (-2,15%)
9. Citroën, 21.072 (-5,91%)
10. Hyundai, 19.920 (+14,74%)
Opvallend zijn de “slechte” cijfers van de drie Duitse premiumspelers. Zo valt BMW voor het eerst sinds lang nog eens uit de top 3, ook Mercedes en vooral Audi wisten een pak minder auto’s in te schrijven dan vorig jaar. De gevolgen van de overgang naar WLTP doen zich voor die merken duidelijk nog wat langer voelen, in oktober schreef Audi zelfs 1.766 auto’s (of 63,57%) minder wagens in dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. BMW herpakte zich wel al, die stonden in oktober zelfs op één (+13,85%).
11. Nissan, 17.988 (+9,09%)
12. Volvo, 17.889 (16,98%)
13. Dacia, 17.321 (+9,71%)
14. Skoda, 17.078 (-1,42%)
15. Toyota, 15.850 (+1,84%)
16. Fiat, 14.708 (+1,09%)
17. Kia, 12.693 (+12,13%)
18. Seat, 8.592 (++33,31%)
19. Mazda, 7.929 (+15,26%)
20. Mini, 7.254 (+12,48%)
Hyundai blijft mede dankzij de succesvolle lancering van de Kona het grootste Aziatische merk en is zelfs de top 10 ingedoken, Toyota handhaaft zich nog altijd maar met moeite in de top 15. Volvo geniet van de populariteit van de XC40, opvallen doen ook de goede resultaten van Kia, Seat, Mazda en Mini.
21. Suzuki, 6.419 (+0,86%)
22. Land Rover, 5.541 (+7,34%)
23. Jeep, 4.399 (+101,97%)
24. Jaguar, 3.706 (+27,93%)
25. Porsche, 3.101 (+2,11%)
26. Honda, 2.805 (-5,52%)
27. Alfa Romeo, 2.798 (+23,91%)
28. Mitsubishi, 2.214 (+32,10%)
29. DS, 1.634 (+6,24%)
30. Smart, 1.562 (+4,62%)
Straf toch dat Porsche in België meer auto’s verkoopt dan Honda, Alfa Romeo en Mitsubishi. Al is dat laatste merk wel aan een opmars bezig, met dank aan de Eclipse Cross natuurlijk. Maar voor de grootste groei zorgt Jeep, daar wisten ze maar liefst dubbel zoveel auto’s in te schrijven dan vorig jaar.
Net buiten de top 30 valt de achteruitgang op van Lexus (-10,94%), SsangYong (-23,35%) en ook Tesla (-21,15%). Al wist dat laatste merk toch weer nog 727 elektrische én peperdure auto’s in te schrijven. Maserati (-27,08%) en vooral Infiniti (-55,56%) krijgen ook een stevige tik.
De luxegoederen
Altijd leuk om af te sluiten: de cijfetjes van de echte “luxegoederen”. Ferrari noteerde in 2018 al 95 inschrijvingen, het nieuwe Alpine 53, Aston Martin 52, Bentley 47, Lotus 33, Chevrolet (voor de Camaro en Corvette) 31, Morgan 26, Lamborghini 20, McLaren 18 en Rolls-Royce 14. Bij Cadillac staat de teller op 10, zowaar eentje meer dan na de eerste tien maanden van vorig jaar. Trump zal blij zijn. Voor de volledigheid, er werd geen enkele Lada meer verkocht. Poetin zal niet blij zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!