Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Mercedes roept 3 miljoen diesels terug in Europa

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-07-2017

Mercedes gaat in Europa een terugroepactie op poten zetten voor 3 miljoen dieselmodellen. Deze hele operatie van Daimler heeft als doel “het uitstootpeil van de betrokken modellen te verbeteren”.

Net nu Daimler af te rekenen heeft met vermoedens van fraude heeft de groep beslist om het temperatuurbereik waarbinnen de uitlaatgaszuiveringssystemen van bepaalde dieselmotoren van Mercedes werken, uit te breiden. Daarvoor wordt een enorm terugroepprogramma opgezet waarmee de software die de uitstoot van Euro 5- en Euro 6-motoren regelt, wordt geüpdatet. Het gaat hier dus niet om de correctie van valse praktijken tijdens testfases, maar veeleer om het vermijden dat er misbruik zou worden gemaakt van een hiaat in de Europese regelgeving. Die laat immers toe dat de bovenvermelde systemen worden uitgeschakeld buiten een vooraf bepaald temperatuurbereik om zo “de motoren te beschermen”.

Vrijwillige actie

Met deze vrijwillige terugroepactie zal het proces ter vermindering van de uitstoot dus vaker functioneren, onder meer bij lage buitentemperaturen. In totaal heeft de actie betrekking op 3 miljoen Mercedessen die op diesel rijden. De eigenaars zullen worden gecontacteerd en de aanpassing zelf is volledig gratis. Het prijskaartje van 220 miljoen € dat aan de actie vasthangt neemt de constructeur op zich. In zijn persinformatie laat Daimler weten dat “het huidige debat over diesel onzekerheid heeft gezaaid bij onze klanten”. Deze actie moet “de dieselrijders geruststellen en hun vertrouwen in deze technologie versterken”.

RDE-norm

Daimler verduidelijkt verder nog dat deze update van de software wordt “ingegeven door de enorme vooruitgang die onze nieuwe generatie dieselmotoren boekt”. Dit verregaand op punt stellen was erg leerrijk voor de ingenieurs van het merk en zal hun toelaten de bestaande motoren nog te verbeteren. Deze verbeteringen zouden het resultaat zijn van de inspanningen die men deed om de auto’s te laten beantwoorden aan de WLTP- en de RDE-normen (Real Drive Emission of de homologatietest op de weg).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten