Net nu Daimler af te rekenen heeft met vermoedens van fraude heeft de groep beslist om het temperatuurbereik waarbinnen de uitlaatgaszuiveringssystemen van bepaalde dieselmotoren van Mercedes werken, uit te breiden. Daarvoor wordt een enorm terugroepprogramma opgezet waarmee de software die de uitstoot van Euro 5- en Euro 6-motoren regelt, wordt geüpdatet. Het gaat hier dus niet om de correctie van valse praktijken tijdens testfases, maar veeleer om het vermijden dat er misbruik zou worden gemaakt van een hiaat in de Europese regelgeving. Die laat immers toe dat de bovenvermelde systemen worden uitgeschakeld buiten een vooraf bepaald temperatuurbereik om zo “de motoren te beschermen”.
Vrijwillige actie
Met deze vrijwillige terugroepactie zal het proces ter vermindering van de uitstoot dus vaker functioneren, onder meer bij lage buitentemperaturen. In totaal heeft de actie betrekking op 3 miljoen Mercedessen die op diesel rijden. De eigenaars zullen worden gecontacteerd en de aanpassing zelf is volledig gratis. Het prijskaartje van 220 miljoen € dat aan de actie vasthangt neemt de constructeur op zich. In zijn persinformatie laat Daimler weten dat “het huidige debat over diesel onzekerheid heeft gezaaid bij onze klanten”. Deze actie moet “de dieselrijders geruststellen en hun vertrouwen in deze technologie versterken”.
RDE-norm
Daimler verduidelijkt verder nog dat deze update van de software wordt “ingegeven door de enorme vooruitgang die onze nieuwe generatie dieselmotoren boekt”. Dit verregaand op punt stellen was erg leerrijk voor de ingenieurs van het merk en zal hun toelaten de bestaande motoren nog te verbeteren. Deze verbeteringen zouden het resultaat zijn van de inspanningen die men deed om de auto’s te laten beantwoorden aan de WLTP- en de RDE-normen (Real Drive Emission of de homologatietest op de weg).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!