In de marge van het salon van New York dat momenteel plaatsvindt, heeft Ola Källenius aangegeven wat de prioriteiten van het merk zijn in de nabije toekomst. Hij is momenteel verkoopdirecteur bij Mercedes en wordt genoemd als mogelijke opvolger wanneer Dieter Zetsche eind 2019 zijn mandaat als CEO van de groep beëindigt. Van zijn tijd aan het hoofd van de AMG-afdeling weet Källenius nog dat het merk met de ster een push nodig heeft bij de hogeprestatiemodellen. “Als we vijf of zes jaar teruggaan in de tijd, verkocht AMG wereldwijd 15.000 eenheden per jaar. Vorig jaar waren dat er 70.000!”, zei hij aan onze collega’s van Automotive News. Kennelijk blijven luxe en prestaties kernwoorden in de strategie van de Duitse groep.
Elektrisch en autonoom
Naast de ontwikkeling van hogeprestatiemodellen, ziet Källenius Mercedes ook sneller en verder evolueren op het vlak van elektrische en zelfrijdende auto’s. Hij wil het aantal modellen en koetswerkversies vermeerderen. “Met onze flexibele platformstrategie en gemeenschappelijke onderdelen kunnen we snel alle niches van de markt verkennen en er nieuwe creëren tegen lage kosten, als het nodig is en winstgevend blijkt.” Van de 30 huidige koetswerkvarianten zou Mercedes groeien naar 42 tegen 2020.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!