Heilige huisjes sneuvelen. Je zou van bepaalde auto’s verwachten dat ze zich vlotter lenen voor een elektrische aandrijving dan andere. Maar voor Mini, dat nochtans geen bijzonder grote of zware auto’s bouwt, lijkt het toch lastig…
In de stad
Volgens Mini-baas Peter Schwarzenbauer is zijn merk dat van “de meest stedelijke auto”, maar ook een van de moeilijkste om elektrisch te maken door het formaat van de modellen. Het gebrek aan ruimte zou het lastig maken om batterijen te integreren.
Geen keuze
Toch twijfelt Schwarzenbauer niet aan de noodzaak van deze evolutie naar de elektrische auto. “De omgeving van de stad en de zoektocht naar nuluitstoot dwingen ons in die richting”. Het geloof van Mini in de elektriciteit is dus uitgesproken. Peter Schwarzenbauer zegt: “Het succes van de plug-in hybride Countryman toont aan wat er mogelijk is. Een elektrische Mini is de volgende stap”. We mogen niet vergeten dat Mini voor het eerst auto’s bouwt in het buitenland, namelijk in China. En net China heeft grootse elektrische ambities. Bovendien werkt de BMW-groep samen met Toyota aan solid state-batterijen, die tegen 2025 op de markt zouden moeten komen. Ongetwijfeld zien we tegen dan de eerste elektrische Mini’s opduiken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!