Mitsubishi produceert al jaar en dag zogenaamde Kei-cars, kleine autootjes die aan een aantal voorwaarden voldoen waardoor ze in Japan onder een fiscaal veel gunstiger regime vallen. Vooral in de grote agglomeraties zijn deze “blokkendoosjes op wielen” in trek. Bij officiële verbruikstesten zouden medewerkers van Mitsubishi de banden keihard hebben opgepompt om zo een lagere rolweerstand te scoren en dus betere verbruikscijfers. Een praktijk waar naar verluidt ook andere constructeurs niet vies van zijn als ze de huidige Europese normtesten afleggen op de rollenbank… Volgens de door de constructeur verstrekte informatie gaat het hier over zo’n 625.000 auto’s, die Mitsubishi niet alleen voor zichzelf produceerde maar waarvan het ook bijna drie vierden voor rekening van Nissan assembleerde en die enkel op de Japanse archipel werden verkocht.
Schade beperken
Nadat de CEO Tetsuro Aikawa zich op typisch Japanse wijze, diepe buiging voor verzamelde pers en publiek, had verontschuldigd voor de misstap, dook het aandeel van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) op de Japanse beurs scherp naar beneden. Aangezien het niet de eerste keer is dat MMC in de schijnwerpers staat omdat het sommige dingen onder de mat wou vegen, koos het huidige management ervoor de schade zo snel mogelijk onder controle te houden en kondigde het op dinsdag laatstleden aan dat het een onafhankelijke onderzoekscommissie aanstelt (bestaande uit drie ex-openbare aanklagers uit het Japanse justitiewezen) die de aan het licht gekomen fraude tot op het bot moet uitzoeken. Een vicepresident van de groep, Ryugo Nakao, voegde daar tijdens die persconferentie aan toe dat volgens zijn inlichtingen de fraude op de lokale markt al plaatsvond sinds 1991.
Beursval
De beursval van het Mitsubishi Motors-aandeel verergerde nog (-40%) en de laatste week verkocht MMC in thuisland Japan (wat ongeveer 10% van zijn totale verkoop vertegenwoordigt) slechts de helft van de voertuigen die het de week ervoor kon slijten. Tot daar de feiten. Vanzelfsprekend stond het hele internet binnen de kortste keren bol van de speculaties, maar tot nog toe is er nog geen enkel bewijs gevonden dat eveneens zou gefraudeerd zijn met tests voor (grotere) auto’s van Mitsubishi, die ook bij ons verkocht worden. Het is net dat wat de opgerichte onderzoekscommissie zal moeten uitspitten. In elk geval zet de constructeur al een behoorlijk groot bedrag (men spreekt van een paar miljard €) opzij om, net als VW, aan mogelijke toekomstige schadeclaims het hoofd te kunnen bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!