De aardbeving in het district van Kumamoto (ten zuidwesten van de Japanse archipel, op het eiland Kyushu), die verschillende bevingen telde, waaronder een van 6,5 op de schaal van Richter, heeft rechtstreekse gevolgen voor Toyota en Nissan. Twee sites van hun toeleverancier Aisin Seiki delen in de schade, al vielen er geen slachtoffers onder het personeel. Aisin Seiki levert meer bepaald motoren en koetswerkonderdelen (zoals onder andere open daken en deurgrepen) voor Daihatsu, Nissan en Toyota. De leverancier van elektronische auto-onderdelen Renesas Electronics heeft overigens eveneens geleden onder de natuurramp.
Lexus-fabriek stilgelegd
Naar aanleiding van de geleden schade werden de assemblagelijnen van Toyota in het zuidwesten van Japan sinds vrijdag stilgelegd, en dan meer bepaald die van Myata, waar de Lexussen voor export gebouwd wordt. De sites zelf werden niet zozeer zwaar getroffen door de aardbeving, maar wel de infrastructuur van de toeleveranciers, waardoor de productie stilgelegd werd. De productiestop zou evenwel zo'n 30 miljard yen kunnen kosten, ofwel 245 miljoen euro. Nissan heeft eveneens sites moeten stilleggen, maar zou zijn lijnen op het eiland Kyushu vanaf vandaag wel al opnieuw kunnen opstarten. Subaru daarentegen heeft dit weekend wel kunnen doorwerken, maar zal evenwel de capaciteit van zijn onderaannemers deze week moeten nagaan. Honda heeft de productie van zijn auto’s niet moeten stilleggen, maar wel die van zijn motorfietsen. De Japanse constructeur zou tot 22 april geen tweewielers meer kunnen bouwen.
Overheidssteun
Om bedrijven – en kmo's in het bijzonder – te helpen om de geleden schade en de opschortingen van de productie te boven te komen, gaat het Japanse ministerie van Industrie verschillende tegemoetkomingen uitwerken, waaronder subsidies. Het hoopt daarmee snel de Japanse economie gelinkt aan de auto-industrie opnieuw te lanceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!