Een twintigtal verenigingen van de auto-industrie, waaronder de ACEA en CLEPA (van de onderaannemers), zeggen in een verklaring dat een Brexit zonder akkoord een “aardbeving voor de commerciële omstandigheden” zou zijn. Het grootste probleem komt van de douanekosten. In het just-in-time-model dat wordt gebruikt door de auto-industrie reikt de levering verder dan de nationale grenzen. Daarom zou een ‘no-deal’-Brexit synoniem zijn voor aanvullende belastingen van tot wel 5,7 miljard euro. Om de impact binnen de Europese Unie te beperken, is een oplossing de productie en de leveranciers te verplaatsen naar buiten het Verenigd Koninkrijk. Zo hebben verschillende fabrikanten als BMW, Nissan en PSA hun investeringen voor hun Britse sites al verlaagd in afwachting van de Brexit-onderhandelingen. Ze zouden ook de productie aan de andere kant van het kanaal kunnen vertragen of zelfs onderbreken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!