In tegenstelling tot in Duitsland is een Belgische klant van Volkswagen, Audi, Porsche, Seat of Skoda niet verplicht om met zijn Dieselgate-auto naar de dealer te gaan voor een update. Het wordt wel zeer nadrukkelijk aangeraden, vooral omdat je dan een certificaat krijgt dat als bewijs kan dienen wanneer je de auto tweedehands wil doorverkopen. Invoerder D’Ieteren kon 95 procent van alle betrokken klanten per post (2 brieven en 1 herinnering indien nodig) contacteren sinds april 2016.
170.000 in orde
Van de 300.000 auto’s met sjoemelsoftware die vandaag op Belgische wegen rijden zijn er 170.000 aangepast. De hele operatie wordt betaald door de invoerder, die van zijn klanten enkel vraagt om zo vriendelijk te zijn om bij de dealer langs te gaan. Tot op heden is de klant namelijk niet verplicht om de aanpassing te laten doorvoeren. Toch is D’Ieteren tevreden. Het bedrijf vertelde namelijk aan de krant Le Soir: “voor een operatie op vrijwillige basis gaat het vrij goed vooruit”. De invoerder biedt de klanten vooral aan om gebruik te maken van hun jaarlijkse onderhoudsbeurt om meteen de software te laten aanpassen, zodat ze zo weinig mogelijk tijd verliezen.
Ja, maar…
Test Aankoop van zijn kant lijkt niet tevreden met de snelheid waarmee de aanpassingen gebeuren. De consumentenorganisatie haalt aan dat er nog zo’n 130.000 ‘sjoemelende’ auto’s in ons verkeer rijden. Ze moppert ook over de gekozen oplossing en het gebrek aan transparantie daarrond. Dat moet beter volgens de organisatie. De invoerder reageert daarop: “de terugroepprocedure is goedgekeurd door het Duitse federale automobielagentschap (KBA)”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!