In Genève stond 60 procent van de uitzonderlijke auto’s en supersportwagens op Pirelli-banden. Op onze wegen zou volgens de Milanese constructeur een kwart van de premiumwagens op zijn sloffen rijden. Dat is het resultaat van een werk van lange adem waarbij contracten rechtstreeks met de constructeurs zijn onderhandeld. Pirelli werkt op aanvraag om voor bijna elk model een band op maat te bedenken. Dat geldt voor bijvoorbeeld BMW, Alfa Romeo, Jaguar, McLaren, Pagani, Maserati en Lamborghini.
Sant’Agatha
Dit programma op maat is trouwens ooit gestart met Lamborghini, dat in een ver verleden op zoek was naar banden in de maat 205x15 voor zijn Miura. Vandaag biedt Pirelli 3 soorten banden aan voor de SUV Urus die in Genève is voorgesteld: een P Zero, een P Zero Corsa en een Scorpion voor in de winter of het terrein, allemaal in 21 tot 23 duim. De banden die Pirelli ontwikkelt voor Lamborghini, krijgen trouwens een L-logo.
Vette contracten
Deze quasi-exclusiviteitscontracten in een segment waar klanten niet zo wakker liggen van de gebruikskosten hebben Pirelli geholpen om zijn financiële gezondheid op orde te krijgen. Zo noteerde de groep voor 2017 een 7,6 procent hoger zakencijfer. Ook de nettowinst is gestegen, met 19 procent. Het enige wat is gedaald, is de schuld van de constructeur, die van 4,9 naar 3,2 miljard euro na belastingen is gegaan in 2017. Een mooi resultaat voor het bedrijf, dat onlangs is overgenomen door Chinezen en een herintrede op de beurs van Milaan heeft gemaakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!