Bentley heeft het pad geëffend binnen de Volkswagen-groep met zijn Bentayga: de luxemerken van de groep moesten elk een SUV hebben. De concurrentie zit namelijk niet stil en we mogen op dit vlak nieuws verwachten van Rolls-Royce, Aston Martin en, nog wat later, Lotus. Kortom, ook Lamborghini heeft de sprong gewaagd, want het merk kondigt de snelste SUV ter wereld aan, die dankzij 650 pk liefst 305 km/h haalt.
Technologisch
Om een dergelijk resultaat te halen, heeft Lamborghini alles uit de kast gehaald. Veel verwantschap met zijn zogenaamde voorvader, de LM002 uit de jaren 1980, is er niet. De basis van de Urus is uiteraard het MLB-platform van de VW-groep, dat ook wordt gebruikt door de Porsche Cayenne of de Audi Q7, om er maar twee te noemen. Maar Lamborghini investeerde om de technologie veel verder door te duwen dan al die andere modellen, met ultieme prestaties als hoofddoel. Dat blijkt ook uit de cijfers die Stefano Domenicali, de CEO van Lamborghini, op ons afvuurt: 3,6 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/h, 12,8 seconden tot 200 km/h, een topsnelheid van 305 km/h en 33,7 meter om van 100 km/h tot stilstand te komen. Het is duidelijk dat Lamborghini een link wou leggen naar zijn sportwagens Huracan en Aventador.
Met stijl
Die link is ook te zien in de stijl, die hier veel meer uitgesproken is dan in bijvoorbeeld een Cayenne. Die indruk wordt nog versterkt door de coupélijn, een beetje alsof de Urus de BMW X6 heeft gevolgd. De afmetingen zijn trouwens behoorlijk indrukwekkend: 5,11 meter lang en een wielbasis van 3 meter voor een hoogte van slechts 1,63 meter. Dat leidt ook tot een correcte binnenruimte, met een koffer die 616 tot 1.596 liter slikt.
Ook om zijn technische kenmerken is de Urus een omweg waard. Hij gebruikt namelijk niet alleen vierwielaandrijving (met een Torsen-middendifferentieel), maar ook vierwielsturing, actieve antirolstangen, luchtveren, koolstofkeramische remschijven en een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling.
V8 met 650 pk
Al die techniek moet ongetwijfeld helpen om het gewicht van deze kolos (2,2 ton) te helpen maskeren op een bochtig parcours. Daar moet ook de motor aan bijdragen: een V8 van 3.996 cc, wat aangeeft dat hij verschilt van de motor die bijvoorbeeld Audi gebruikt in de nieuwe A8 of de jongste RS6/RS7. Het is dezelfde motor als die in de recente Porsche Cayenne. Dankzij een gulle dosis drukvoeding (via parallel werkende twinscroll-turbo’s) ontwikkelt hij hier 650 pk en 850 Nm tussen 2.250 en 4.500 o/m. Een beer van een motor, maar Domenicali geeft wel aan dat hij enkel in de Urus zal worden gebruikt, want voor de andere sportwagens blijft een atmosferische motor de beste oplossing. “Door zijn gewicht heeft een SUV meer koppel nodig”, zo legt hij uit. En de hybride? “We denken erover na en we vermoeden dat de Urus er als eerste in het Lamborghini-gamma gebruik van zal maken”, zo bevestigde de CEO van het merk, die toegeeft dat het MLB-platform van de SUV er klaar voor is. Het tweede model dat recht zal hebben op hybride techniek, is de Huracan, maar niet voor zijn nieuwe generatie wordt gelanceerd, in 2023. De eerste leveringen van de Urus gebeuren in de lente van 2018, voor een basisprijs van ongeveer 207.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!