Tijdens de jaarlijkse presentatie van de financiële resultaten van Porsche hadden de directieleden reden tot lachen. 2015 was een recordjaar op meerdere vlakken. Er zijn niet alleen goede jaarresultaten, ‘het andere merk met een steigerend paard’ zet ook zijn vijfde recordjaar op rij neer.
Zoals zoete broodjes
De inkomsten uit de verkoop stegen met 25 procent en bereikten 21,5 miljard euro. De operationele winst bedraagt 3,4 miljard euro (ook een stijging van 25 procent) en de verkoop van auto’s steeg met 19 procent tot 225.000 eenheden. Nooit verkocht Porsche zo goed. En om die vraag te beantwoorden, heeft het bedrijf 9 procent extra personeel aangeworven, met een totaal van 24.480 medewerkers. Begin 2016 lijkt de trend zich voort te zetten. In de eerste twee maanden van het jaar verkocht Porsche 35.000 stuks meer dan in dezelfde in 2015, een vooruitgang van 14 procent.
Voorzichtigheid
Toch waarschuwt de financieel directeur Lutz Meschke voor overdreven optimisme: “De resultaten zijn zeer positief, maar we hebben ze nodig voor de enorme kosten in onderzoek en ontwikkeling, met name voor ons project van de elektrische Mission E, die voor het einde van het decennium gepland is.” Met een operationele marge van 16 procent voor belastingen, blijft Porsche de meest rendabele autobouwer van de wereld. “Ondanks zware investeringen in onze productiesites en in de ontwikkeling van projecten”, zegt CEO Oliver Blume. De kleine constructeur kent blijkbaar geen crisis. Heel wat goed nieuws dus voor het filiaal van de Volkswagen-groep die volgende het persagentschap Reuters voor het einde van 2017 3.000 jobs zal moeten schrappen in Duitsland door de gevolgen van het dieselschandaal afgelopen herfst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!