Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Proton: overheidsparticipatie en nieuwe partner

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-06-2016

De Maleisische constructeur Proton doet het niet zo goed. De lokale overheid heeft daarom besloten om hoofdaandeelhouder te worden. Proton moet ook op zoek naar een nieuwe partner.

Proton, de Maleisische constructeur die eigenaar is van Lotus, stelt het niet goed. De kwaliteitsproblemen van zijn modellen en de dalende verkoopcijfers brengen het bedrijf uit Selangor in een lastig parket. Het Maleisische conglomeraat DRB-Hicom, dat het 'nationale' merk in 2012 overnam, slaagt er niet in om de boel weer op de rails te krijgen. De Maleisische overheid wil bijgevolg een handje helpen. Daarbij verplicht het Proton eerst en vooral een andere internationale partner te zoeken. En ten tweede gaat de Maleisische overheid zelf participeren in de aandelen.

Op 15 jaar

Zo heeft de Maleisische Staat een lening goedgekeurd over 15 jaar van 1,5 miljard ringgits (325 miljoen euro), waarvan 1,25 miljard preferente aandelen. Aan het einde van die termijn of in geval van noodzaak binnen de vijf jaar, zal de Maleisische overheid de preferente aandelen kunnen omzetten in standaardaandelen en zo hoofdaandeelhouder van Proton worden met ongeveer 80 procent van de aandelen. DRB-Hicom, dat Proton momenteel voor 100 procent in handen heeft, zou zo bijna de volledige controle over het bedrijf verliezen.

Sluiting van fabriek

Het overheidsgeld moet in eerste instantie dienen om de schulden van Proton te vereffenen. Maleisië heeft overigens, naast het zoeken naar een partner, aan zijn historische autoconstructeur gevraagd om een herstructureringsplan op te zetten. Het eerste neveneffect van die herstructurering zal de sluiting van de historische site van Shah Alam zijn. 

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten