Proton, de Maleisische constructeur die eigenaar is van Lotus, stelt het niet goed. De kwaliteitsproblemen van zijn modellen en de dalende verkoopcijfers brengen het bedrijf uit Selangor in een lastig parket. Het Maleisische conglomeraat DRB-Hicom, dat het 'nationale' merk in 2012 overnam, slaagt er niet in om de boel weer op de rails te krijgen. De Maleisische overheid wil bijgevolg een handje helpen. Daarbij verplicht het Proton eerst en vooral een andere internationale partner te zoeken. En ten tweede gaat de Maleisische overheid zelf participeren in de aandelen.
Op 15 jaar
Zo heeft de Maleisische Staat een lening goedgekeurd over 15 jaar van 1,5 miljard ringgits (325 miljoen euro), waarvan 1,25 miljard preferente aandelen. Aan het einde van die termijn of in geval van noodzaak binnen de vijf jaar, zal de Maleisische overheid de preferente aandelen kunnen omzetten in standaardaandelen en zo hoofdaandeelhouder van Proton worden met ongeveer 80 procent van de aandelen. DRB-Hicom, dat Proton momenteel voor 100 procent in handen heeft, zou zo bijna de volledige controle over het bedrijf verliezen.
Sluiting van fabriek
Het overheidsgeld moet in eerste instantie dienen om de schulden van Proton te vereffenen. Maleisië heeft overigens, naast het zoeken naar een partner, aan zijn historische autoconstructeur gevraagd om een herstructureringsplan op te zetten. Het eerste neveneffect van die herstructurering zal de sluiting van de historische site van Shah Alam zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!