Renault moet, net als Nissan, besparen: 2 miljard euro op 3 jaar tijd. Dat betekent vaste kosten verlagen. Deze vrijdagochtend is er een transformatieplan voorgesteld. Binnen dat plan valt het vertrek van 4.600 werknemers in Frankrijk en nog 10.000 anderen wereldwijd, ofwel 8% van het totale personeelsbestand. De productiecapaciteit wordt ook verlaagd: van 4,4 miljoen naar 3,3 miljoen per jaar tegen 2024. Dat zal vooral de productiesites in Marokko, Roemenië en Rusland treffen, waarvan de uitbreidingsprojecten zijn bevroren. Ook Dacia wordt daarmee geraakt.
Alpine in het vizier
Ook het geval Alpine wordt opgerakeld. Voorlopig blijft de productie van de A110 behouden. Maar de toekomst van de Dieppe-fabriek (Frankrijk) en van het merk worden herbekeken aan het einde van de levensduur van het huidige model. Er is sprake van een 'conversie' van de site in Dieppe. Dat betekent niet per se het definitieve einde van het Alpine-avontuur. Er blijft hoop op een nieuwe A110 in de toekomst, maar het is niet zeker dat die nog wordt geproduceerd in Dieppe. Het zal vooral afhangen van de nieuwe CEO Luca de Meo, die gaat werken aan een strategisch plan voor de producten en de merken.
Reorganisatie
De kostenreductie brengt ook besparingen met zich mee op tal van andere niveaus. De Renault-groep kondigt een reorganisatie aan van zijn productiesites door de veralgemening van "industrie 4.0" en "de optimalisatie van de productie". Er is ook sprake van het stroomlijnen van de R&D van de modellen met een verbeterde standaardisatie en de vermindering van het aantal onderdelen. Sommige modellen worden ook geschrapt, zoals de monovolumes van Renault.
Geen verbrandingsmotoren meer in China
We wisten al dat Renault in China zijn activiteiten op het gebied van particuliere wagens met een verbrandingsmotor onder zijn merk wil stopzetten. De Franse groep neemt dus duidelijk gas terug, zoals Nissan. Binnen de Alliantie is het sleutelwoord een beter gebruik van gemeenschappelijke middelen en de behoefte aan een nieuwe strategegische samenwerking met kenniscentra en leders per geografisch gebied. En vooral een vermindering van het aantal platforms.
Elektrische omkeer
De dochterondernemingen van Renault Retail Group, die enkele vestigingen in België heeft, zullen ook hun "activiteiten moeten heroriënteren voor een betere toewijzing van middelen". Het werk is al begonnen in Frankrijk met overnames door private investeerders zoals dealergroepen. Dit alles met de verklaarde ambitie in het achterhoofd om een elektrische en ecologische omkeer te maken met, in de fabrieken van Douai en Maubeuge (Frankrijk), "de creatie van een kenniscentrum dat is geoptimaliseerd voor elektrische en bedrijfsvoertuigen" samen met een logica voor een "ecosysteem met een circulaire economie" in Flins (Frankrijk).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!