In de komende 6 jaar brengt Renault 21 nieuwe modellen op de markt, waarvan er 3 het huidige gamma van personen- en bestelwagens uitbreiden. Het Franse merk gaat vooral investeren in geconnecteerde oplossingen, die in alle modellen zullen worden ingebouwd. Uiteraard wordt ook over elektrische aandrijving gesproken, met 12 geëlektrificeerde modellen (hybrides) en 8 zuiver elektrische. Daarvoor zou Renault gebruik kunnen maken van de ervaring van Mitsubishi, vooral dan op het vlak van plug-in hybrides. Voor zijn elektrische auto’s gaat Renault een gemeenschappelijk platform voor de hele Alliantie gebruiken. Verder wordt het dieselaanbod met de helft verminderd.
Zelfstandig rijden
Ook autonome voertuigen duiken op bij Renault. Er komen 15 ‘zelfstandige’ modellen. Die zien vooral hun bestaande rijhulpsystemen evolueren naar een steeds meer aanwezige ondersteuning onderweg. Zo wordt de volgende Clio, die het nieuwe modulaire platform CMF B mag inwijden, in 2019 al semizelfstandig. Vanaf dan gaat Renault twee niveaus van autonomie aanbieden in het B-segment. Niet enkel auto’s worden zelfstandig bij de constructeur. In 2022 wil Renault namelijk ook robottaxi’s gaan inzetten binnen een mobiliteitsdienst op maat. In dat jaar komt namelijk een model met zelfstandigheid niveau 4 (op 5) op de markt.
Buiten Europa
Verder rekent Renault op een wereldwijde groei voor zijn financiële gezondheid. Zo wil de constructeur zijn aanwezigheid versterken in Rusland met de inplanting van het merk Renault en investeringen in Avtovaz (Lada), waar het Nissan heeft uitgekocht. De Fransen gaan ook hun activiteiten in China uitbouwen met nieuwe strategische joint-ventures. Verder willen ze hun zaken uitbreiden in Brazilië, India en Iran. Tegelijk moet 4,2 miljard euro worden bespaard om een positief resultaat te boeken en moet het zakencijfer stijgen tot 70 miljard, tegenover 51 miljard in 2016. Een en ander wordt vooral bereikt door 80 procent van de modellen te gaan bouwen op een gemeenschappelijk platform voor de hele Alliantie.
Stijgende verkoopcijfers
Ondertussen doen de merken onder Renault-toezicht het goed. Dacia, Renault, Samsung Motors en Lada hebben in 2016 samen 3,47 miljoen auto’s verkocht. Tussen januari en juni 2017 ging de afzet er zelfs al met 10,4 procent op vooruit, met 1,88 miljoen inschrijvingen. Renault verwacht in elk geval veel van China en wil er tegen 2022 minstens 550.000 auto’s aan de man brengen, of 16 keer meer dan vandaag. Wereldwijd wil het merk met het ruitje zijn verkoopcijfers buiten Europa verdubbelen. Maar Noord-Amerika, waar het vandaag afwezig is, blijft buiten de plannen. Tot slot wil de groep zijn kostenstructuur optimaliseren, met een digitale transformatie om een “bedrijf 4.0” te worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!