Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault slaat de handen ineen met Verkor voor premium batterijen

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-04-2023

De toekomstige elektrische topmodellen van Groupe Renault, te beginnen met Alpine, zullen worden uitgerust met batterijen van de Franse start-up Verkor.

Bij de Renaulution heeft Luca de Meo aangegeven dat hij de nadruk wou leggen op 'Made in France', vooral voor de elektrische modellen. Met dat doel voor ogen werd het ElectriCity-productiecentrum al opgericht in het noorden van Frankrijk, en het verklaart ook de keuze voor een Franse start-up voor de levering van krachtige batterijen voor de toekomstige elektrische topmodellen van de groep. Te beginnen met Alpine, dat binnenkort een compacte elektrische crossover op de markt brengt.

Franse batterijen

In 2021 kondigde Renault al aan dat het een belang van 20% nam in de Franse start-up Verkor, die gespecialiseerd is in het ontwerp en de productie van batterijen voor de auto-industrie. Naast Renault heeft Verkor nog twee andere grote investeerders: consultingbedrijf Capgemini en Schneider Electric, wereldleider in digitale energieoplossingen. Met deze drie belangrijke Franse geldschieters is het niet meer dan logisch dat Verkor de voorkeur geeft aan een Franse productiesite. Daarvoor wordt een fabriek gebouwd in Duinkerke, niet ver van de fabriek van Alpine in Dieppe. De bouw start nog dit jaar, de productie van deze batterijen moet in 2025 van start gaan.

Verkor mikt aanvankelijk op een jaarlijkse capaciteit van 15 GWh, waarvan 10 GWh voorzien is voor Renault. Maar de site zou tot 50 GWh per jaar kunnen produceren tegen 2030, waarvan 40% voor Renault zou zijn.

Topklasse

Renault haalt zijn batterijen nu bij LG Chem en is begonnen met de bouw van een batterijfabriek met Envision AESC in Douai, eveneens in Noord-Frankrijk. Die fabriek moet de batterijen voor zijn mainstreammodellen leveren, zoals de toekomstige Renault 5 E-Tech Electric en zijn SUV-tegenhanger, de elektrische Renault 4, waarvan we al een voorproefje kregen in de vorm van de Renault 4Ever Trophy.

Maar de Franse groep heeft dus beslist om met een leverancier in zee te gaan die gespecialiseerd is in krachtige batterijen voor de topmodellen van Renault en Alpine. Het eerste model dat zal kunnen genieten van deze Verkor-batterijen zal dan ook de elektrische crossover van Alpine zijn

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten