Tijdens een interview met LCI sprak Jean-Dominique Senard, de nieuwe baas van de Alliantie Nissan-Renault, over de toekomst van waterstof en hoeveel belang de groep eraan hecht. “Het verhaal van waterstof is nog niet afgelopen”, verklaarde hij terwijl hij erop wees dat het nodig is dat het wagenpark overstapt naar een groter aandeel milieuvriendelijke aandrijflijnen. Renault staat al heel ver in het segment van de elektrische auto maar heeft wat achterstand opgelopen op het vlak van hybrides – een achterstand die het trouwens volgend jaar goedmaakt met nieuwe Clio en Captur.
Interesse
En wat met waterstof? De grote baas heeft aangegeven wel iets voor de technologie te voelen, maar wou nog niet verklappen of eraan wordt gewerkt bij Renault of bij Nissan. Hij blijft echter realistisch en geeft aan dat dit type motor eraan zit te komen. Senard zal ongetwijfeld geen grote haast voelen om intern een brandstofcel te gaan ontwikkelen. Vergeet niet dat hij lang aan het hoofd heeft gestaan van Michelin, dat onder zijn leiding een machtige industriële groep is geworden die heel wat bedrijven heeft overgenomen. Daaronder zitten ook startups die brandstofcellen ontwikkelen (zoals bijvoorbeeld Symbio). In plaats van veel geld te verliezen aan de ontwikkeling lijkt het slimmer voor de Alliantie om te gaan inkopen bij toeleveranciers. Een brandstofcel mag dan wel een essentieel onderdeel vormen van een auto, het is uiteindelijk niet meer dan een elektriciteitscentrale…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!