Twee wetenschappers hebben in Scandinavië de rol van mystery shoppers zonder voorkeur gespeeld om na te gaan hoe autoverkopers tegenover de elektrische auto’s van hun gamma staan. Ze brachten 126 anonieme bezoeken aan 82 dealers in 15 steden in Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. De studie, waarvan de resultaten zijn verschenen in Nature Energy, toont aan dat verkopers vooral “de gemakkelijkst te verkopen auto” willen slijten. Daardoor hebben ze de neiging om klanten weg te leiden van elektrische auto’s en de voorkeur te geven aan benzine- of dieselwagens. De EV’s zijn moeilijker te verkopen door hun hogere aankoopprijs en verkopers raden ze vaak ook af om hun lagere rijbereik. Velen beweren dat het afleggen van 350 kilometer veel langer duurt (sommigen spreken van twee dagen) met een elektrische auto dan met een klassiek model door de lange laadtijden. In sommige showrooms spreken de verkopers enkel over de versies met verbrandingsmotor en sommigen ontkennen zelfs een elektrisch model in hun gamma te hebben. Daaruit besluiten de onderzoekers dat “concessiehouders en verkopers een enorm obstakel zijn in de omschakeling naar elektrische auto’s in het noordelijke deel van Europa”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!