Velen denken bij het merk Subaru nog steeds aan het tijdperk van de brute (Impreza) WRX’en. Een puur mechanisch tijdperk gestoeld op de drukgevoede boxermotor, permanente vierwielaandrijving en, ook, een manuele versnellingsbak. Maar voortaan wordt Subaru liever gezien als de constructeur van de “veiligste auto’s ter wereld”. Dat wil het bereiken via de actieve veiligheid van zijn vierwielaandrijving en van de elektronische rijhulpsystemen van zijn Eyesight-programma. Deze systemen zouden in de komende jaren nog veel meer automatisch gaan werken. En dus kunnen ze niet met een manuele versnellingsbak worden gecombineerd, want anders zouden bepaalde functies onbeschikbaar zijn. Dat is toch wat Chris Graham, de verantwoordelijke voor Subaru op de Britse markt, heeft voorspeld aan onze collega’s van AutoExpress tijdens het salon van Genève. Het aanbieden van een handgeschakelde versie die niet compatibel is met de jongste functies van het Eyesight zou volgens hem de algemene veiligheidsboodschap vertroebelen die Subaru in zijn gamma probeert te injecteren. Trouwens, alle recente modellen van Subaru, zoals de Levorg, XV, Impreza en Outback worden enkel nog met de CVT-automaat Lineartronic aangeboden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!