De zwarte reeks bij Takata blijft duren. Het schandaal met de defecte airbags, dat geleid zou hebben tot dertien doden over de hele wereld, breidt uit. Net nadat Honda de dood van twee personen in Maleisië aankondigde na de plotse ontploffing van kapotte airbags, meldt de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) dat bijna 40 miljoen extra airbags (bovenop de 28,5 miljoen vorige) de komende drie jaar hersteld moeten worden. En dat alleen in de Verenigde Staten. In totaal moet Takata al meer dan 100 miljoen airbags herstellen wereldwijd. Noch Takata, de constructeurs of de overheid hebben de exacte oorzaak van het disfunctioneren achterhaald, maar drie factoren lijken aan de oorsprong te liggen: een chemisch bestanddeel dat de vochtigheid van de omgeving niet kan absorberen (ammoniumnitraat), extreme klimaatomstandigheden en het concept van het pyrotechnisch systeem.
Te trage herstelling
Om dit schandaal aan te pakken, is Takata al begonnen met de herstellingen. Momenteel werden in de Verenigde Staten al 8,2 miljoen airbags aangepast. Maar de overheid eist dat Takata het ritme opvoert. “We zijn absoluut niet tevreden over het aantal herstellingen bij de actie die nu al bezig is”, zegt NHTSA-topman Mark Rosekind. Gezien de grote terugroepactie en de recordboete (200 miljoen dollar, alleen al in de Verenigde Staten), komt Takata dit mogelijk niet meer te boven. De woordvoerder van het Japanse merk gaf het Amerikaanse persagentschap een schatting van bijna 21 miljard dollar voor de hele operatie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!