Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Takata: op zoek naar investeerders

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2016

Takata, dat verlegen zit met de vervanging van tientallen miljoenen defecte airbags, moet een beroep doen op investeerders. Enkele bedrijven en investeringsfondsen hebben zich aangeboden om de kassa te spijzen.

Takata zit in moeilijkheden. Het bedrijf heeft te maken met enorme uitgaven en een slechte reputatie, ten gevolge van dodelijke ongevallen die te wijten waren aan de slechte werking van zijn airbags. Takata zou zo aan constructeurs verschillende tientallen miljoenen airbags geleverd hebben, die mogelijk defect waren. Waardoor verschillende terugroepacties moesten opgezet worden. De Japanse toeleverancier, die voor de crisis financieel in goede gezondheid verkeerde, moet overgaan tot een herstructurering om te kunnen overleven. Volgens de economische media en Automotive News wordt er een financieringsronde georganiseerd om vers geld aan te brengen.

Maximaal zeven kandidaten

Automotive News geeft aan dat zes tot zeven bedrijven op de short list staan, waaronder investeringsfondsen, maar ook een concurrent van Takata. De lijst van de kandidaten die circuleert omvat Daicel Corp (chemische groep), de Chinese toeleverancier Ningbo Joyson Electronic (de concurrent), alsook de investeringsfondsen Bain Capital LP en KKR. De andere kandidaten zijn niet bekend. De operatie wordt in ieder geval uitgevoerd in samenwerking met de Amerikaanse bank Lazard.

Geheimhouding

Bovenstaande namen zijn de enige die doorgesijpeld zijn. De financieringsronde gebeurt uiteraard onder geheimhouding, om de onderhandelingen beter te kunnen leiden. De vragen zijn talrijk... Tot waar reikt de zeggenschap? Voor welke bedragen? Tot op welk punt zullen de constructeurs en klanten betrokken zijn bij de eindbeslissing? Wat is de impact van de terugroepkosten? En wat zijn de passiva van Takata? Kortom, wat zijn de toekomstperspectieven van de toeleverancier? Momenteel dus nog geen antwoord...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten