Takata zit in moeilijkheden. Het bedrijf heeft te maken met enorme uitgaven en een slechte reputatie, ten gevolge van dodelijke ongevallen die te wijten waren aan de slechte werking van zijn airbags. Takata zou zo aan constructeurs verschillende tientallen miljoenen airbags geleverd hebben, die mogelijk defect waren. Waardoor verschillende terugroepacties moesten opgezet worden. De Japanse toeleverancier, die voor de crisis financieel in goede gezondheid verkeerde, moet overgaan tot een herstructurering om te kunnen overleven. Volgens de economische media en Automotive News wordt er een financieringsronde georganiseerd om vers geld aan te brengen.
Maximaal zeven kandidaten
Automotive News geeft aan dat zes tot zeven bedrijven op de short list staan, waaronder investeringsfondsen, maar ook een concurrent van Takata. De lijst van de kandidaten die circuleert omvat Daicel Corp (chemische groep), de Chinese toeleverancier Ningbo Joyson Electronic (de concurrent), alsook de investeringsfondsen Bain Capital LP en KKR. De andere kandidaten zijn niet bekend. De operatie wordt in ieder geval uitgevoerd in samenwerking met de Amerikaanse bank Lazard.
Geheimhouding
Bovenstaande namen zijn de enige die doorgesijpeld zijn. De financieringsronde gebeurt uiteraard onder geheimhouding, om de onderhandelingen beter te kunnen leiden. De vragen zijn talrijk... Tot waar reikt de zeggenschap? Voor welke bedragen? Tot op welk punt zullen de constructeurs en klanten betrokken zijn bij de eindbeslissing? Wat is de impact van de terugroepkosten? En wat zijn de passiva van Takata? Kortom, wat zijn de toekomstperspectieven van de toeleverancier? Momenteel dus nog geen antwoord...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!