Takata, dat als gevolg van een slechte werking van zijn airbags verantwoordelijk is voor op zijn minst 11 doden, waaronder een meisje van 17 op 31 maart jongstleden, heeft wereldwijd al meer dan 50 miljoen airbags moeten vervangen in een wereldwijde terugroepactie waarmee het de autoconstructeurs, waaronder trouwe klanten als Honda en Toyota, tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Het schandaal zou nog grotere proporties kunnen aannemen wanneer nog eens 85 miljoen airbags teruggeroepen zouden moeten worden. Takata moet bewijzen dat ze veilig zijn. Anders zal het Japanse bedrijf ze eveneens moeten terugroepen. En daar blijft het misschien niet bij.
Overleven
Deze zoveelste operatie zal nog zwaarder gaan doorwegen op een omzetcijfer dat het al zwaar te verduren kreeg. Deskundigen schatten dat het debacle Takata al zo'n 3 miljard euro gekost heeft. Als het bedrijf de 287,5 miljoen wereldwijd geïnstalleerde airbags moet terugroepen, zal de factuur oplopen tot het duizelingwekkende bedrag van 2.700.000.000.000 yen, ofwel 22 miljard euro. Een zware dobber voor een bedrijf dat al flinken klappen heeft gekregen op de beurs en waarvan de cashflow meedogenloos slinkt. Deskundigen schatten dat die, rekening houdend met de gerechts- en advocaatkosten, in maart 2017 minder dan 450 miljoen euro zal bedragen, terwijl dat vandaag 532 miljoen euro is.
Ook Continental AG
Op bevel van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), heeft BMW overigens de verkoop van bepaalde 7-Reeksen moeten opschorten en bepaalde exemplaren moeten terugroepen die in 2015 verkocht werden in verband met een probleem met het ontvouwen van Continental-airbags. De opschorting betreft de 740 Li, 750 Li en 750 Lxi in 2016. De terugroepactie heeft betrekking op 6.110 voertuigen die gebouwd werden tussen 1 juli en 11 december.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!