De cijfers liegen er niet om: de Europese verkoopcijfers van Tesla verkeren in vrije val. In het eerste semester van 2018 zakten ze in het Verenigd Koninkrijk met 31 procent, in Duitsland met 29 procent, in Zweden met 28 procent en in Frankrijk met 9 procent. In sommige landen gaat het merk er nochtans op vooruit, zoals in Nederland (+ 80 procent) en Noorwegen (+ 60 procent), twee landen met een zeer gunstige fiscaliteit voor elektrische auto’s.
Model 3 is de schuldige
De dalende verkoopcijfers kunnen uiteraard deels worden verklaard door de tegenreactie van de andere premiummerken: Porsche heeft de orderboekjes voor de Taycan geopend, Jaguar heeft zijn I-Pace op de markt gebracht en Mercedes, BMW en Audi komen ook met nieuwe modellen. Maar Tesla kan de schuld niet helemaal in de schoenen van de concurrentie schuiven. Ook de uitgestelde Europese lancering van de Model 3 zou een probleem vormen terwijl de Model S ondanks regelmatige updates op leeftijd komt.
11.000 euro verlies per auto?
Andere – weliswaar vaak twijfelachtige – studies beweren ook dat Tesla geld blijft verliezen op elke verkochte auto. Vaak valt het cijfer van 11.000 euro per auto, terwijl de Duitse concurrentie net flink geld verdient (men spreekt van zo’n 3.000 euro per exemplaar) op vergelijkbare modellen. Het is nog even afwachten om te zien of de trend zich doorzet. Misschien kan de eindelijk op kruissnelheid gekomen productie van de Model 3 of de komst van de Model Y de situatie van Tesla rechttrekken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!