In 2015 nodigde Tesla-baas Elon Musk verschillende Europese landen uit om te zoeken naar een locatie voor een fabriek van zijn merk in Europa. In september was België aan de beurt. De Megafactory zou bij voorkeur worden opgericht op een site die moest worden geherwaardeerd. Vlaanderen schoof de Opel-fabriek in Antwerpen naar voren, Wallonië de Caterpillar-site in Gosselies. Maar volgens de Wall Street Journal zou de CEO van Tesla meer voelen voor Duitsland of Nederland. In een tweet gaf Musk zelf aan dat Duitsland de voorkeur draagt. Hij zou al hebben afgesproken met vertegenwoordigers van de deelstaat Saarland.
Vlaanderen en Wallonië buitenspel?
Grijpt België daardoor naast de Europese megafabriek van de Californische autobouwer? Volgens de krant Le Soir weigert Vlaanderen in elk geval om op te geven. Flanders Investment & Trade (FIT) beweert dat het Vlaams Gewest nog op de ‘shortlist’ van Tesla staat, maar wil wachten op een officiële biedingsprocedure, al wil het blijven proberen om de constructeur van elektrische auto’s te overtuigen om zich in het noorden van het land te komen vestigen. In het zuiden wordt een meer afwachtende houding aangenomen. Het AWEX (Waals agentschap voor export en buitenlandse investeringen) volgt het dossier maar geeft toe dat nog geen echte gesprekken met Elon Musk zijn opgestart. Temeer omdat Catch, de cel die een overnemer moet vinden voor de Caterpillar-site in Gosselies, erin geslaagd zou zijn om het Chinese Thunder Power te verleiden. Nochtans is nog niets ondertekend om deze infrastructuur te herwaarderen voor gebruik door een autobouwer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!