Eerder dan aandelen uit te brengen heeft Tesla beslist om de productie van de Model 3 te financieren met een obligatielening. Die obligaties over 8 jaar moeten de constructeur 1,5 miljard dollar (1,27 miljard euro) laten ophalen. De intrestvoet is nog niet officieel meegedeeld, maar volgens Bloomberg, dat kon meeluisteren met loslippige partijen tijdens de onderhandelingen, zou die op 5 procent liggen. Daardoor lopen investeerders het risico dat hun rendement lager ligt dan als Tesla in de komende 5 à 10 jaar industrieel succes boekt. Maar ze zullen hun obligaties wel kunnen omruilen voor aandelen.
Cash
Ondanks inkomsten van bijna 2,8 miljard dollar moet de constructeur afrekenen met een steeds grotere schuldenput. Die groeide van 293,2 miljoen dollar in het eerst trimester van dit jaar naar 336,4 miljoen dollar in het tweede trimester. Door een bedrag van 1,5 miljard dollar op te halen dat over 8 jaar moet worden terugbetaald heeft Tesla de fondsen om de nodige zuurstof te geven aan de productie van de Model 3, of toch gedurende 1 jaar. Die lening komt bovenop een kapitaalheffing van 1,4 miljard in maart van dit jaar. Zelfs al heeft Elon Musk de financiering onder controle, dan nog toont deze obligatie aan dat er een probleem is met de cash flow op korte termijn. Hij moet zijn investeerders overtuigen van het potentieel van zijn bedrijf door de nadruk te leggen op zijn reputatie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!