Al Prescott, juridisch vicedirecteur en waarnemend advocaat-generaal voor Tesla, heeft aan Bloomberg verteld dat een werknemer een deel van de Fremont-fabriek heeft gesaboteerd. Die persoon zou twee weken geleden zijn ontmaskerd door de IT- en Info Sec-teams van de constructeur: "Door hun snelle actie kon verdere schade worden voorkomen en kon de productie een paar uur later worden hervat."
Ondanks dat hij had geprobeerd de sporen van zijn - vermeende - misdrijf te wissen en een van zijn collega's te beschuldigen, werd de saboteur naar verluidt snel ontmaskerd, geconfronteerd met zijn daden en ontslagen nadat hij zijn verantwoordelijkheid had toegegeven.
Werkelijke dreiging of paranoia?
Nog iets dat zwaar op de tenen zal trappen van Elon Musk, de bekende en soms paranoïde baas van Tesla. Die had in 2018 intern al verklaard, na een eerste mislukte poging tot sabotage: "Zoals jullie weten is er een lange lijst aan organisaties die Tesla dood willen. Onder hen ook short sellers van Wall Street, die al miljarden dollars zijn verloren en nog meer riskeren te verliezen. Daarnaast zijn er de olie- en gasbedrijven, de rijkste industrie ter wereld - ze houden niet van het idee dat Tesla de ontwikkeling van zonne-energie en elektrische auto's verder brengt. Ik wil jullie niet gek maken, maar er zijn geruchten dat deze bedrijven soms niet zo vriendelijk zijn. En dan is er nog de veelheid aan concurrenten, de grote autobedrijven op benzine of diesel. Als ze bereid zijn om zo vals te spelen voor de emissietests, zijn ze dan ook bereid om op een andere manier vals te spelen?"
Musk gaat daarbij natuurlijk, zoals gewoonlijk, vrij ver. Maar gaat het gezegde niet: waar rook is, is vuur? Industriële sabotage, zoals spionage of bedrog, is niet nieuws in de wereld van de automobiel, en de beursnotering van de grote industriële groepen - waaronder enkele automerken - helpt de zaken niet in dit spel van lobbying en beïnvloeden.
Hoe dan ook, of het nu over een reële bedreiging voor de integriteit van het bedrijf gaat of een poging tot het creëren van buzz in de media, komt deze vermeende sabotage bij de feiten van de zomer van 2018 - waarvan het proces enkele maanden heeft geduurd - en de mysterieuze eis voor losgeld afgelopen augustus. Het belangrijkste is wel dat we niet moeten vrezen voor de veiligheid van Tesla's die worden verkocht op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!