330,3 miljoen dollar, dat is het verlies dat Tesla in de afgelopen drie maand heeft gerealiseerd. In dezelfde periode vorig jaar was dat ‘maar’ 282,27 miljoen dollar. Dat komt neer op een verlies van 1,33 dollar per aandeel, waarmee zelfs de voorspellingen van analisten zijn overtroffen.
Optimistisch blijven
Wall Street blijft er onbewogen onder. Het verlies van 2,47 procent dat op woensdag op het eind van de beursdag werd genoteerd was tegen 20u55 GMT al tot 0,63 procent gedaald. Het zakencijfer maakt een sprong van 76,5 procent (2,7 miljard dollar). Dat kan worden verklaard door een recordaantal leveringen die mogelijk waren door een 64 procent hogere productie. Het merk wist 25.021 Models S en X aan zijn klanten te leveren, tegenover 14.280 in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks die nog lage productiecijfers is de kleine autobouwer in april de grootste autoconstructeur van Amerika geworden op het vlak van beurskapitaal. Tesla is dus groter dan GM en Ford. In het volgende trimester wil de groep 47.000 tot 50.000 auto’s verdelen.
Aandeelhouders gerust
De nakende lancering van de Model 3 stelt investeerders gerust. De productiestart van de elektrische auto met een basisprijs van 35.000 dollar is gepland voor juli. Het orderboekje barst uit zijn voegen. De komst van deze reddende middenklasser moet volgens Tesla de productie kunnen opvoeren tot 500.000 auto’s per jaar in 2018 en zelfs tot één miljoen tegen 2020.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!