Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Toyota niet langer meest verkochte merk ter wereld

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-04-2016

Toyota verkocht wereldwijd tijdens het eerste trimester van 2016 minder auto's dan Volkswagen. Het Japanse merk lijdt onder de gevolgen van een sluiting van zijn fabrieken in februari.

Vóór de recente sluitingen na de aardbeving van midden april werd de productie bij Toyota in februari al eens een week stilgelegd naar aanleiding van een ontploffing bij zijn leverancier van motorblokken, overbrengingen en onderstellen Aichi Steel Corp. Die productiestop heeft nadelige gevolgen gehad voor de verkoopcijfers van de constructeur. Tijdens het eerste trimester van 2016 heeft Toyota namelijk zijn wereldwijde verkoop zien dalen met 2,3 procent, om te blijven steken op 2,46 miljoen voertuigen. De groep is daardoor niet langer de meest verkopende constructeur ter wereld.

Volkswagen profiteert

De Japanse constructeur verliest die titel aan Volkswagen. De Duitse groep ziet, ondanks het grootste schandaal in zijn geschiedenis, zijn verkoopcijfers niet dalen. Integendeel, in China stegen ze met 6,4 procent en in West-Europa met 3,5 procent. Bijgevolg bedraagt de (weliswaar zwakke) stijging op wereldniveau amper 0,8 procent, met een totaal van 2,5 miljoen verkochte exemplaren.

Aardbeving

Volkswagen kan hopen om die leidersplaats ten minste tot deze zomer te behouden. De sluitingen van de Toyota-fabrieken tijdens het tweede trimester, na de bevingen van midden april in Japan, blijven de productiecapaciteit van het Japanse merk namelijk beperken. Toyota levert momenteel zware inspanningen om de situatie zo snel mogelijk opnieuw te normaliseren. Zo heeft de constructeur op 25 april de sites op het eiland Kyushu opnieuw opgestart en start hij ook een herlanceringsplan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten