Vóór de recente sluitingen na de aardbeving van midden april werd de productie bij Toyota in februari al eens een week stilgelegd naar aanleiding van een ontploffing bij zijn leverancier van motorblokken, overbrengingen en onderstellen Aichi Steel Corp. Die productiestop heeft nadelige gevolgen gehad voor de verkoopcijfers van de constructeur. Tijdens het eerste trimester van 2016 heeft Toyota namelijk zijn wereldwijde verkoop zien dalen met 2,3 procent, om te blijven steken op 2,46 miljoen voertuigen. De groep is daardoor niet langer de meest verkopende constructeur ter wereld.
Volkswagen profiteert
De Japanse constructeur verliest die titel aan Volkswagen. De Duitse groep ziet, ondanks het grootste schandaal in zijn geschiedenis, zijn verkoopcijfers niet dalen. Integendeel, in China stegen ze met 6,4 procent en in West-Europa met 3,5 procent. Bijgevolg bedraagt de (weliswaar zwakke) stijging op wereldniveau amper 0,8 procent, met een totaal van 2,5 miljoen verkochte exemplaren.
Aardbeving
Volkswagen kan hopen om die leidersplaats ten minste tot deze zomer te behouden. De sluitingen van de Toyota-fabrieken tijdens het tweede trimester, na de bevingen van midden april in Japan, blijven de productiecapaciteit van het Japanse merk namelijk beperken. Toyota levert momenteel zware inspanningen om de situatie zo snel mogelijk opnieuw te normaliseren. Zo heeft de constructeur op 25 april de sites op het eiland Kyushu opnieuw opgestart en start hij ook een herlanceringsplan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!