Volgens het departement ‘Handel’ van de Verenigde Staten heeft het land in 2017 in totaal 8,27 miljoen voertuigen ingevoerd en er 1,98 miljoen uitgevoerd. Om die balans gelijk te trekken, maar ook om de nationale automerken te bevoordelen, heeft Amerikaans president Donald Trump zijn dreigement herhaald om een invoerbelasting van 25 procent te heffen op in de Verenigde Staten ingevoerde auto’s. Maar volgens heel wat experts, zowel politici als leiders van autogroepen, die door persagentschap AFP werden ondervraagd zou deze beslissing zeer contraproductief kunnen werken. Dat komt vooral omdat net de Amerikaanse autobouwers (die heel wat fabrieken in Mexico en Canada hebben) zelf de grootste invoerders van auto’s zijn. Tegelijk zijn heel wat van de buitenlandse merken, die Trump dus vooral wil treffen met zijn maatregel, net heel grote werkverschaffers op Amerikaans grondgebied. Zo stelt Toyota 140.000 mensen tewerk in de VS in zijn lokale 10 fabrieken en 1.500 dealers. Volgens onderzoeksbureau Trade Partnership Worldwide zou de importheffing van 25 procent goed zijn voor 92.000 nieuwe industriebanen in de VS… en het verlies van 250.000 jobs in de rest van de Amerikaanse economie. De enige speler die voordeel zou kunnen halen uit deze Amerikaanse invoerbelasting en zou worden beschermd tegen de “dreigingen” van rivalen als Jaguar, Porsche, Audi, Mercedes of BMW is Tesla, nu deze andere premiummerken ook zich ook stilaan tot de elektromobiliteit willen bekeren. Heel ironisch als je weet hoe Trump denkt over ecologie…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!