We weten al dat Volkswagen zich, sinds Dieselgate, heeft gericht op de elektrische auto. Toch deels, want het is duidelijk dat de constructeur niet volledig zal overschakelen van de ene op de andere dag. Er moet namelijk gewacht worden op nieuwe producten, terwijl de andere modellen met verbrandingsmotor natuurlijk nog altijd gebouwd worden. Er is geen sprake van een Tesla-aanpak. Vriendelijk gezegd noemen we dat greenwashing!
I.D. en 50 miljoen auto’s
De VW I.D., een 100% elektrische compacte auto zal worden gebouwd vanaf eind 2019 en tegen 2022 zullen er meer dan 20 volledig elektrische modellen zijn. Al zullen daar waarschijnlijk ook plug-in hybrides bijgeteld worden die, laat ons eerlijk zijn, niet 100% elektrisch kunnen genoemd worden. Maar Volkswagen gaat nog verder en beweert dat het klaar is om tot 50 miljoen elektrische auto’s te bouwen. En daar vinden we dat er niet overdreven moet worden, de constructeur bouwde in 2017 maar 10,7 miljoen auto’s…
Waar zit het addertje? Bij de manier van communiceren, blijkbaar. Herbert Diess, CEO van VW, heeft later verduidelijkt dat het platform “geprogrammeerd” was om 50 miljoen voertuigen op te kunnen bouwen, wat heel anders is. Een andere verklaring die voor nog meer vragen en verwarring zorgt, nog altijd van Herbert Diess: “we hebben batterijen gekocht voor 50 miljoen voertuigen”. Opnieuw onwaarschijnlijk. Omdat China 80% van het aanbod en de productie van batterijen wereldwijd in handen heeft. En gezien de binnenlandse honger van het Oosterse land, is het een veilige gok dat ze niet veel overlaten voor de anderen. Kortom, Volkswagen heeft waarschijnlijk goede bedoelingen, maar weinig middelen om ze te concretiseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!