Volkswagen verraste vorige week door Matthias Müller te verwijderen uit de operationele directieraad. Hij nam namelijk de teugels over in 2015 in het midden van de Dieselgate-storm. Hij wordt nu vervangen door Herbert Diess, de CEO van het merk Volkswagen. Diess, een motorspecialist, heeft de reputatie een keiharde onderhandelaar te zijn. We herinneren ons nog hoe hij ooit BMW heeft geholpen om miljarden te besparen op zijn productie en ontwikkeling.
Hergroepering van de merken
Dat is ongetwijfeld waarom de directie hem de leiding wil geven op het moment dat de merken worden geherpositioneerd. De groepsstrategie is namelijk niet altijd even helder en het is duidelijk dat Skoda vandaag met veel Volkswagen-klanten gaat lopen. Diess moet daarom de leiding nemen over de hergroepering van de merken van Volkswagen, die in drie takken worden opgesplitst: “volume” voor massaconstructeurs, “premium” en “super premium”. We vermoeden dat Bentley, Lamborghini en Bugatti in die laatste groep terechtkomen. Waar Volkswagen past, is ons nog niet duidelijk: wordt het “premium” of “volume”? Afwachten. De groep geeft verder aan vooral in te willen zetten op China met zijn gigantische groeipotentieel. Daar rijden weliswaar al 185 miljoen auto’s rond, maar toch is het percentage mensen met een gemotoriseerd voertuig er nog laag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!