De zorgen bij Volkswagen zijn nog niet voorbij. In Italië is de VW-groep net veroordeeld tot een boete van 5 miljoen euro. In Duitsland lijkt het landsbestuur van Beieren klaar om gerechtelijke stappen te zetten tegen de industriële gigant uit Nedersaksen. In Zuid-Korea moest Volkswagen zijn officiële excuses aanbieden voor de Procureur toen de verkoop van 80 van zijn modellen werd geschorst. Rechtszaken die natuurlijk volgen uit de sjoemelaffaire waarbij VW software gebruikte die kan herkennen wanneer een auto zich in de testfase bevond voor homologatieprocedures en zo tijdelijk zijn vervuilende uitstoot van de dieselmotoren kunstmatig laag kon houden.
Recordboete
In Italië heeft de AGCM, de Italiaanse concurrentiewaakhond, de VW-groep een boete opgelegd van 5 miljoen euro. Volgens de AGCM heeft Volkswagen zijn klanten bedrogen door niet de waarheid te vertellen over het verbruik en de vervuilingsgraad van zijn diesels. Volkswagen heeft de beslissing wel al aangevochten bij een rechtbank. Maar zo te zien is de sjoemelaffaire nog lang geen gesloten hoofdstuk voor de Wolfsburgers.
Pensioenfondsen in gevaar
In Duitsland lijkt het Beierse politiek bestuur bereid om compensaties en schadevergoedingen te eisen van Volkswagen. Beieren vindt dat de bazen van de VW-groep de aandeelhouders van de groep vroeger hadden moeten inlichten. Het bestuur van Beieren beschikt over 58.000 aandelen van de Volkswagen groep. Het oordeelt dat het 700.000 euro verloren heeft op de waarde van zijn pensioenfondsen omdat VW enkele regels rond de inlichtingenplicht aan zijn laars heeft gelapt. In navolging zouden ook de deelstaten Hessen en Baden-Wurtenberg soortgelijke stappen overwegen. Hessen stelt dat het al 3,9 miljoen euro misliep in deze zaak.
Oplossingen
Volkswagen herhaalt dat zijn prioriteit ligt bij het vinden van oplossingen. De klant moet kunnen blijven rijden met zijn wagen. In Europa "wijzigt de update niets". Er is dus geen probleem voor de 12.000 wagens die in België reeds werden teruggeroepen. De invoerder D'Ieteren zegt er niet moet gevreesd worden voor een impact op koppel, vermogen, geluid of CO²-uitstoot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!