Het vrachtwagenkartel is een affaire die plaatsvond van 1997 tot 2011. Het kartel verenigde verschillende Europese constructeurs van vrachtwagens rond een overeenkomst over de verkoopprijzen van hun voertuigen, alsook over de voorstellingsagenda van nieuwe uitlaatgaszuiveringstechnologieën. De Commissie neemt het de merken DAF, Daimler, Iveco en Volvo/Renault kwalijk een akkoord te hebben gesloten over "de verkoopprijzen van vrachtwagens, alsook over de mogelijkheid om de kosten voor het naleven van strengere uitstootregels door te rekenen aan de kopers." De merken zullen een recordboete moeten delen van 2,93 miljard euro, die opgelegd werd door de Europese Commissie.
VW vrijgesteld
Het merk MAN, een afdeling van de Volkswagen-groep, heeft de frauduleuze alliantie aan het licht gebracht. Dankzij die samenwerking heeft het merk kunnen profiteren van een totale immuniteit en moet het ook geen geldboete betalen. Het merk Scania, ook een afdeling van de Volkswagen-groep, werd nog niet vernoemd in de affaire, maar heeft al een bepaald bedrag voorzien in geval van...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!