Als toeleverancier is het nooit verstandig om ruzie te maken met de constructeur waar je voor werkt. Daar kan het Bosnische Prevent van meespreken. Het kreeg plots te horen dat VW vanaf de volgende dag geen onderdelen meer wenste te ontvangen van het bedrijf. In 2016 had Prevent namelijk flink wat Duitse fabrieken lamgelegd na een conflict over het contract tussen de twee partijen.
Onmiddellijke gevolgen
Uiteraard heeft elk zijn visie op de feiten. Volgens Prevent heeft Volkswagen de langetermijncontracten zonder vooropzeg verbroken op 21 maart van dit jaar. Sterker nog: vanaf 22 maart, de volgende dag al, aanvaardde de constructeur geen onderdelen meer van de leverancier. Is Volkswagen zo boos? De constructeur rechtvaardigt de contractbreuk als volgt: “We hebben gepaste maatregelen genomen om met onze leveranciers een relatie te behouden die is gebaseerd op een voorspelbare en betrouwbare samenwerking”. Prevent van zijn kant is niet van plan om zich te laten doen. Het bedrijf heeft namelijk zwaar moeten investeren om de door Volkswagen gevraagde onderdelen te kunnen bouwen. Om te kunnen overleven, heeft de toeleverancier bovendien niet minder dan 90 mensen onmiddellijk moeten ontslaan bij Prevent Foamtec in Stendal, Duitsland. De relaties zijn met andere woorden weinig hartelijk tussen VW en Prevent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!