Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / CES 2019 – Nvidia Drive Autopilot: chip voor autonoom rijden 2+

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-01-2019

Nvidia heeft een nieuw niveau toegevoegd aan de classificatie voor autonoom rijden: 2+. Dat niveau past bij zijn nieuwe Drive Autopilot, dat slimmer werkt dankzij de Xavier SoC-chip en kunstmatige intelligentie.

Nvidia is een specialist in grafische processoren die heel bekend is in het gamemilieu, maar het interesseert zich ook voor de autosector. Op de CES in Las Vegas heeft het zijn chip onthuld die (semi-)autonoom rijden op niveau 2 moet verbeteren. Het bedrijf bedacht zelfs de rangschikking “Niveau 2+” voor het systeem. Het hart van de technologie wordt gevormd door de Xavier SoC-chip. Dit kleine elektronische juweeltje kan 30 biljoen (30 miljoen miljoen) berekeningen per seconde uitvoeren. Bovendien is de architectuur bedacht op redundantie en diversiteit. Xavier gebruikt 6 types processoren en 9 miljard transistoren. Daarmee kan hij een enorme hoeveelheid data onmiddellijk verwerken.

Minder fouten

Deze Nvidia-chip is al in productie en wordt gecontroleerd door de Drive Autopilot-software voor rijhulpsystemen. Het systeem, dat wordt gecombineerd met de software Drive AV, heeft een 360-gradenzicht en kan autonoom rijden op de snelweg beheren van aan de oprit tot aan de afrit, dankzij een HD-kaartensysteem. Het stuurt de automatische remmen, de snelheidsregelaar en de spoorassistent aan. Het trio is samen met de kunstmatige intelligentie Drive IX ook bruikbaar voor de detectie van diverse weggebruikers en obstakels, zelfs bij manueel rijden. Nvidia belooft in elk geval minder fouten en twijfelmomenten. De technologie moet incoherent gedrag of aarzelingen vermijden. Ze zal opduiken in systemen van ZF en Continental en zo vanaf 2020 in heel wat automodellen worden toegepast.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten