Als je eens op Youtube snuffelt, merk je al snel dat automerken er vroeger in hun reclamecampagnes geen graten in zagen om op erg expliciete wijze uit te pakken met de prestaties van hun modellen. Vandaag gaat het er op dit vlak veel discreter aan toe. Maar blijkbaar nog niet discreet genoeg voor sommigen. Een dubbele bladzijde reclame voor de BMW M760Li in de Britse krant Telegraph zette een lezer er namelijk toe aan om een klacht neer te leggen bij de Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority).
Verheerlijken van snelheid?
Heeft BMW dan zo’n schokkende reclame bedacht? Het is maar hoe je het bekijkt. Onder de foto van zijn nieuwe topmodel zijn naast het acceleratiecijfer van 0 naar 100 km/h de twee volgende zinnen gedrukt: “wanneer luxe zijn goede manieren verliest” en “sommigen willen graag zo snel mogelijk aan de top geraken”. Die beweringen zouden in tegenspraak zijn met het verbod op de verheerlijking van snelheid in reclames. Volgens het rapport van de raad zouden ze zelfs aanzetten tot het niet respecteren van de wegcodes. BMW heeft gereageerd door te zeggen dat het gewoon zijn cliënteel op de hoogte wou brengen van de technische kenmerken van zijn nieuwe limousine. En het is ook niet verboden om 100 km/h te rijden in het Verenigd Koninkrijk, zelfs al haal je die grens erg snel…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!