Het laatste rapport van het Europese Milieuagentschap (EEA) geeft aan dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het hele autopark voor het jaar 2015 119,5 g/km bedroeg, ofwel 3,1 procent minder dan in 2014 en 8 procent minder dan de limiet van 130 g/km die opgelegd wordt door Europa. Met vermelding voor de drie beste leerlingen van de markt: Peugeot (104 g/km), Citroën en Renault (elk 106 g/km). Maar al heeft het merendeel van de constructeurs de limieten gerespecteerd, zijn er toch enkelen aan voor de moeite. Zoals Ferrari en Aston Martin...
Tegen welke prijs?
Hoewel ze al van een uitzondering op de regel kunnen genieten wegens hun klein productievolume, hebben Ferrari en Aston Martin hun doelstellingen niet behaald. Over het hele jaar 2015 legt Ferrari namelijk een gemiddelde CO2-uitstoot voor van 299,4 g/km, tegenover de toegestane 295 g/km. De Britse constructeur Aston Martin legt een CO2-uitstoot van 312,2 g/km voor, tegenover de toegestane 310 g/km. Resultaat, beide merken zullen een boete voorgeschoteld krijgen, waarvan het bedrag door de Europese Commissie vastgelegd wordt, afhankelijk van de CO2-uitstoot en het volume verkochte voertuigen. Na berekening zal Ferrari 410.760 euro moeten neertellen, terwijl Aston Martin een boete van 36.370 euro zal moeten betalen. Niets dus dat de toekomst van beide prestigeconstructeurs in gevaar zal brengen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!