Volgens de Franstalige krant La Dernière Heure stellen de Belgische, Franse en Nederlandse politie een toename vast van diefstallen van kabels voor elektrische auto's en laadstations. Het lijdt weinig twijfel dat de daders koperdieven zijn. Die kunnen zich ook richten op bovenleidingen voor treinen, maar het stelen van kabels voor elektrische auto's is gemakkelijker en minder riskant. Met de juiste methode en het juiste gereedschap, en aangezien de terminals meestal zijn uitgerust met een beveiliging om de stroom af te sluiten, is de operatie vrij snel, vooral als de terminal niet is uitgerust met een stekkervergrendeling. De hoeveelheid koper in een kabel is in ieder geval voldoende om er een winstgevende activiteit van te maken.
Niet enkel kobalt en lithium
Koper is een zeer efficiënt metaal voor elektrische geleiding. Bij EV’s is het met name in grote hoeveelheden te vinden in de wikkelingen van elektromotoren en terminals, en in de kabels voor de overdracht tussen stopcontacten en de batterij. Koper wordt momenteel op de open markt verhandeld voor ongeveer 7,5 euro per kilo. Een elektrische auto bevat gemiddeld 80 kg koper (tegenover 20 kg voor auto met verbrandingsmotor), en een laadstation 100 kg. In een laadkabel zit minstens 1 kg, afhankelijk van de doorsnede en het vermogen dat hij kan opnemen. Aangezien die gemakkelijk te stelen en te vervoeren is, is het voor dieven met de juiste knowhow gemakkelijker om er tientallen per dag te stelen –zowel die van een auto die aan het laden is, als die welke rechtstreeks aan een laadstation zijn bevestigd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!