Belgische Volkswagen-klanten die een auto kochten die betrokken was bij het zogenaamde Dieselgate-schandaal uit 2015 zullen een schadevergoeding kunnen krijgen, zo oordeelde de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De uitspraak volgt op een klacht van Test Aankoop, die een collectief van gedupeerden vertegenwoordigt.
De schadevergoeding kan gaan tot 5% van de aankoopprijs van de auto, of 5% van het verschil tussen de aankoopprijs en de latere doorverkoopprijs.
In 2015 kwam in de VS aan het licht dat verschillende dieselmodellen van de VW-groep software aan boord hadden die kon detecteren wanneer de auto aan een emissietest onderworpen werd op een rollenbank, en zodoende tijdelijk de NOx-uitstoot kon verlagen. Ook in Europa waren miljoenen dieselwagens van de Duitse autobouwer voorzien van deze functie.
4 maanden
De rechtbank heeft een precieze lijst gepubliceerd van auto's waarop de schadevergoeding van toepassing is. Het gaat om exemplaren die nieuw aangekocht zijn tussen september 2014 en september 2015, en die niet aangepast zijn geweest (chiptuning). De betrokkenen hebben 4 maanden de tijd om zich te melden na publicatie van het vonnis in het Belgisch Staatsblad.
Eigenaars van voertuigen die vóór september 2014 werden aangekocht, maar die wel betrokken zijn bij het dieselschandaal, moeten een andere procedure volgen, waarbij individuele klachten worden verdedigd door Test Aankoop.
Enkel Volkswagen
De Brusselse rechtbank oordeelde dat alleen Volkswagen verantwoordelijk was voor "oneerlijke" marktpraktijken met zijn softwaremanipulatie. De andere merken van de groep (Audi, Porsche, Seat, Skoda) en hun importeur D'Ieteren werden vrijgesproken. Deze laatste kon niet op de hoogte zijn van de fraude, oordeelde de rechtbank.
Tot op heden is niet bekend of Volkswagen beroep aantekent
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!