77 procent van de Duitsers zou niet harder rijden dan 130 km/u op de snelwegen zonder snelheidsbeperkingen. Dat blijkt uit een studie van het Institut der deutschen Wirtschaft (IW). Zo zou op de 8.500 km Autobahn zonder permanente snelheidsbeperking slechts 1 procent van de automobilisten tussen 15 en 18 uur sneller rijden dan 160 km/u, en ‘slechts’ 4 procent tussen 22 en 4 uur. Het bewijs dat vrijheid niet noodzakelijk synoniem is met hoge snelheid.
Dichtheid en concentratie
Toegegeven, het verkeer is vaak zeer druk en er zijn veel onderhoudswerkzaamheden aan de gang. Dit zet niet aan tot circuitsnelheden. Bovendien blijkt rijden met snelheden van meer dan 180 km/u voor veel bestuurders zeer vermoeiend, vanwege de vereiste concentratie, terwijl anderen het rustiger aan doen omdat het zoveel kost aan brandstof. Tot slot blijft 130 km/u een aanbevolen snelheid waarboven de bestuurder aansprakelijk kan worden gesteld, met name in verband met de verzekering.
CO2 verlagen
Dit debat over de snelheid op de Autobahn, dat in Duitsland al vijftig jaar aan de gang is, wordt een strijdpunt bij de komende federale verkiezingen. Daarop wordt een doorbraak verwacht van de groene partijen, die vinden dat de onbeperkte snelheid op de Duitse snelwegen moet worden afgeschaft om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit de IW-gegevens blijkt echter dat dit uiteindelijk een marginaal effect zou hebben. Wat de veiligheid betreft, vielen in 2020 2.719* verkeersdoden in Duitsland, waarvan 317 op autosnelwegen. Bij onze oosterburen wordt evenwel 1 op de 3 km op autosnelwegen afgelegd.
* In dezelfde periode vielen er 499 doden op de Belgische wegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!