Is het binnenkort gedaan met het geblaf, gehuil en gebrabbel aan de uitlaat van auto’s met een verbrandingsmotor – en dan zeker sportwagens? Het begint er naar uit te zien, want terwijl steden hun luchtkwaliteit proberen te verbeteren, zoeken ze ook naar manieren om meer rust en minder lawaai te brengen. In dat kader is een elektrische auto uiteraard een goede oplossing.
Via de luidsprekers
We weten al dat de geluidsnormen voor auto’s de jongste jaren zijn verstrengd. Daarom gebruiken steeds meer merken, zoals bijvoorbeeld BMW, een zogenaamd Active Sound Design (ASD), dat de motorklank nabootst via de geluidsinstallatie. Of anders gezegd: de marketing vraagt een grommende motor, maar de regels moeten wel worden gevolgd. Dat heeft uiteraard niets te maken met de actieve uitlaatsystemen met kleppen die BMW zo mooi bouwt met zijn M-producten en die echt zinnenprikkelend klinken. Maar de Duitse homologatiedienst TÜV wil daar een einde aan maken. Ze wil niet de uitlaat in zijn geheel schrappen, want dat is onmogelijk, maar wel deze sportuitlaten met kleppen en specifieke resonators.
Zo goed als rond
Uit diverse bronnen vernemen we dat de organisatie al vrij ver staat met het uittekenen van deze maatregelen en dat die het voorwerp vormen van een aantal wetsontwerpen. Niet alleen Duitsland zou onder deze regels vallen, maar heel Europa. De TÜV zet namelijk vaak de toon op het Oude Continent, zodat vele landen waarschijnlijk zullen volgen. BMW heeft trouwens al een bericht gepubliceerd voor zijn klanten dat geen enkele twijfel laat bestaan over de waarachtigheid van het verhaal. Wie dus al lang een M-BMW met bulderende uitlaat wil, moet die nu of nooit kopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!