Zoals we onlangs meldden, heeft de Europese Unie een onderzoek ingesteld naar de invasie van Chinese elektrische auto's op het oude continent. Meer specifiek onderzoekt de Europese instantie de overheidssubsidies die Chinese fabrikanten krijgen voor de productie van elektrische auto's in China. Dankzij deze steun kunnen Chinese merken hun elektrische auto's op de markt brengen tegen prijzen waar Europese fabrikanten niet tegenop kunnen concurreren.
LEES OOK Hoeveel kost de nieuwe Hongqi E-HS9 in België?
Dit onderzoek heeft de woede opgewekt van China, dat het omschrijft als "protectionisme pur sang". In zijn aanpak heeft de Europese Unie de steun gekregen van Duitsland, toch een belangrijke speler in de Europese auto-industrie.
Legitiem
Laten we van meet af aan duidelijk maken dat die Duitse steun afkomstig is van de Duitse regering en niet van Duitse fabrikanten, die ervoor waken de Chinese autoriteiten voor het hoofd te stoten omdat het economische risico te groot is. Hoewel Duitsland officieel bevestigt dat het door de EU geopende onderzoek legitiem is, dringen ze erop aan dat het eventuele bewijs van "onterechte subsidies" door de Chinese staat aan zijn nationale fabrikanten solide en van kapitaal belang moet zijn.
LEES OOK Hoe Frankrijk de Chinese constructeurs wil afremmen
Joerg Kukies, de belangrijkste economische adviseur van kanselier Olaf Scholz, vertelde op vrijdag 22 september 2023 op een forum van de Atlantische Raad dat "de drempel van bewijs en bewijs erg hoog is". Kortom, Europa zal met tastbare en onaantastbare argumenten moeten komen als er maatregelen worden genomen tegen Chinese fabrikanten die elektrische auto's naar Europa exporteren.
Intussen in de Verenigde Staten
China is niet de enige natie die zijn binnenlandse fabrikanten helpt. Joerg Kukies voegde eraan toe: "Het is in principe vergelijkbaar met wat de Verenigde Staten doen met hun inflatieverlagingswet". De Amerikaanse overheid is zelfs van plan om belastingvoordelen te geven aan autofabrikanten en toeleveranciers van de auto-industrie die elektrische auto's of onderdelen daarvan op Amerikaanse bodem produceren.
LEES OOK Amerikaanse Tesla vangt stevige subsidie van Europa
Deze aanpak sluit buitenlandse fabrikanten niet uit, zolang ze maar in Amerika produceren. Toch vormt dit beleid een tweede "bedreiging" voor de Europese auto-industrie. Maar de heer Kukies gelooft dat Europese regeringen de "fiscale macht en de fiscale wil" hebben om te reageren op deze "protectionistische maatregelen".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!