Afhankelijk van het merk kan een nieuwe of tweedehands auto in het buitenland goedkoper zijn dan in België. Bovendien is een auto kopen in het buitenland niet zo onoverkomelijk als u op het eerste gezicht zou denken. Om te weten welk model in welk land goedkoper is, kunt u het Car Price Report van de Europese Commissie lezen. Met die tool kunt u eenvoudig nagaan welke nieuwe wagen in bijvoorbeeld Spanje of Oostenrijk goedkoper is dan in België. Vergelijk steeds de nettoprijzen om een correct beeld te kunnen vormen. Het aanbod is te vinden op lokale websites en op zoekertjessites zoals Autoscout24.be.
Voor het vervoer naar België kunt u een transporteur inschakelen, maar dat kan duur uitvallen, zeker als de wagen over een lange afstand vervoerd moet worden. Het is goedkoper om uw nieuwe auto zelf naar België te brengen. Daarvoor hebt u transitplaten nodig, die u in het land van aankoop aanvraagt. Met die tijdelijke nummerplaten kunt u op een legale manier uw nieuwe auto naar België overbrengen. U hebt ook een tijdelijke verzekering nodig, want elke auto moet wettelijk over een verzekering beschikken.
Ga direct naar: uitvoer
Importformaliteiten
Bij aankomst in België moet u eerst naar het douanekantoor. U hebt een correcte aankoopfactuur en het buitenlandse inschrijvingsbewijs nodig. In ruil voor 3 eurocent (in pasmunt) krijgt u het vignet 705, dat u kleeft op de aanvraag tot inschrijving, ook bekend als het roze formulier. Wie een nieuwe wagen koopt in België, betaalt 21 procent btw. De Belgische btw-wetgeving beschouwt de wagen als nieuw als de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of als er maximaal 6.000 kilometer op de teller staat op het tijdstip van de levering.
Gaat het om een nieuwe wagen, dan betaalt u in het land van aankoop de prijs zonder btw. Op het moment dat u de auto in België invoert, betaalt u hier de 21 procent Belgische btw. Koopt u een niet-nieuwe wagen, met meer dan 6.000 kilometer en/of met een levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikname, dan betaalt u de btw van het land van aankoop. U hoeft die enkel te betalen als u de auto bij een professionele verkoper koopt. U bent geen btw verschuldigd als u de wagen bij een buitenlandse particulier koopt.
Technische keuring
Na de douaneformaliteiten moet de auto nog gekeurd worden, ook al is hij jonger dan vier jaar. Recente wagens hebben wel al een Europees gelijkvormigheidsattest. Met dat document kan de auto een gewone keuring krijgen, zoals elke andere auto. Heeft de auto geen Europees gelijkvormigheidsattest, dan verandert de zaak lichtjes: hij moet dan een procedurekeuring ondergaan. Zo'n keuring kan slechts in enkele keuringscentra (en na afspraak) worden uitgevoerd. Vooraf informeren is dus geen overbodige luxe, als u niet van een kale reis wilt thuiskomen.
Met de documenten van de keuring, het douanekantoor en uw verzekeringsmakelaar kunt u naar de DIV (Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen) gaan. Ook hier informeert u best vooraf, want voor de inschrijving van een uit het buitenland ingevoerde auto moet in het DIV-kantoor een douanier aanwezig zijn.
Het grootste probleem dat zich bij het importeren van een voertuig kan stellen, is de garantie. Het is namelijk niet zo evident om die af te dwingen, ook al hebt u voor een bij een professional gekochte tweedehands auto sowieso recht op een garantie van een jaar. Vaak is het zo dat de garantie geldt op onderhoud en herstellingen in de garage waar u de wagen gekocht hebt. Als die enkele honderden kilometers verderop ligt, is het natuurlijk niet zo eenvoudig om gebruik te maken van die waarborg.
Exporteren
U kunt een auto importeren, maar het omgekeerde kan natuurlijk ook: u verkoopt uw wagen aan een buitenlander of een firma die hem wil uitvoeren. Een sluitend en duidelijk contract, ondertekend door de koper en verkoper, is onontbeerlijk. Na ontvangst van het verschuldigde bedrag moet u een aantal zaken zeker meegeven: bij de wagen horen uiteraard alle sleutels, maar ook het gelijkvormigheidsattest (de grijze kaart) en het meest recente keuringsbewijs. Het inschrijvingsformulier (de roze kaart) moet naar de DIV teruggestuurd worden, samen met een verklaring dat de wagen werd uitgevoerd.
Een technische controle is niet verplicht voor auto's die voor export bestemd zijn. In dat geval vermeldt u op de factuur «technische controle ten laste van de koper». Als het gaat om een nieuwe wagen, dan komt er nog wat administratie bij: ook het attest van de bouwer of de verdeler, het btw-attest (vignet 904) en een inklaringsattest van de douane (vignet 705) moeten dan meegeleverd worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!